A belváros népszerű sétálóhely, különösen a Duna-part és a parlament környéke kedvelt, pedig a szűkebb, sakktáblaszerűen rendezett mellékutcák is sok építészeti remeket rejtenek és még annál is több történetet tartogatnak. Kevesen tudják, hogy a kiterjedt központi bíróság magasba törő, sárga klinkertéglás falak által keretezett tömbre egy árnyas parkot, annak közepére pedig egy gigantikus kupolával fedett zsinagógát terveztek. A grandiózus tervek mellett spontán módon alakult ki a lipótvárosi zsidó közösség, mely önerőből küzdött egy saját zsinagógáért, melynek eredménye a ma ismert Hegedűs Gyula (Csáky) utcai bérház földszintjének beépítésével született meg. Judapest anno rovatunkban a pesti megazsinagóga és a lipótvárosi zsidók történetét elevenítjük fel a három részes sorozatunkban.
A „megazsinagóga” tervének árnyékában
Sok szó esett eddig a tervekről, de kevés a valódi lipótvárosi közösségről, azokról az emberekről, akiket ténylegesen, napi szinten sújtott a zsinagógák távolsága. Úgy látszik, az itt élő, vallásos zsidók már korábban felismerték a grandiózus tervek közelgő kudarcát, és közülük dr. Blum Ödön (1862–1936) egészségügyi miniszteri tanácsos szervezésbe kezdett.
1905. október 23-án 25 lelkes lipótvárosi zsidó megalapította a „Lipótvárosi Talmudtóra és Imaházegyesületet”, mely alakulása után nem sokkal bérbe vett egy földszinti helyiséget a Koháry (ma: Nagy Ignác) utca 23. szám alatti bérházban. Az első Istentiszteletet december 1-jén tartották a lipótvárosi imaházban, mely ekkor még egy puritán szoba volt, a berendezése pedig mindössze hat padból és egy asztalból állt.1
Az egylet hamar látványos fejlődésnek indult, és 1906. szeptember 15-én ünnepélyes keretek között már a bővített imaházukat avatták fel – ekkor nemcsak új frigyszekrényt kaptak, de új tóratekercset is, melyet Kramer Rezső (1862–1921) gyáros, az egylet alelnöke ajándékozott.2 Az átalakított imaház már tanulásra is alkalmassá vált, és ettől kezdve heti négy-négy órában a gyerekek Tórát, illetve héber tanulmányokat folytattak. A nagyobbakat dr. Wilheim Joachim rabbi tanította, aki egyébként heti egy sábeszkor és ünnepnapokon szónoklatokat is tartott.
Kramer a belvárosi zsidók egyik motorja volt. 1909-ben az ő kezdeményezésére vezették be az imaházban a péntek délutáni, úgynevezett „ifjúsági Isten-tiszteleteket”, melyeken a környék magániskoláinak zsidó diákjai vettek részt – akik, bár heti rendszerességgel részesültek hitoktatásban, mégis többen voltak közülük, akik korábban még csak zsinagógát sem láttak belülről,3 így az egyesületnek nagy szerepe lett az ifjúság vallásban való megtartásának is. 1911-ben Blum lemondása után ő vette át az egylet elnökségét. Kramer halála után az V. kerületi Izraelita Nőegylet rendkívüli gyűlést tartott, melyen egy alapítvány felállítását határozták el, mely minden évben, az egykori elnökük halálozási évfordulójakor 500–500 korona ösztöndíjban részesíti az imaház egyesület legszorgalmasabb két növendékét.4
Rabbik
Wilheim rabbi egyéb elfoglaltságaira hivatkozva lemondott itteni állásáról, helyére 1907-ben dr. Weisz Sámuel (1876–1963) rabbit választották hitszónoknak és vallástanárnak. Weisz rabbi óriási érdemeket szerzett a Talmud-Tóra iskolában, de miután az imaegylet 1922. szeptember 8-án beolvadt a hitközségbe, voltak hangok, akik ellenezték, hogy körzeti rabbivá is megválasszák, így végül önként lemondott rabbipozíciójáról, és mint tanár gazdagította továbbra is a közösséget.5
Ezt követően a hitközség delegált rabbikat az imaegyletbe, mint dr. Groszmann Zsigmond (1880–1945) ekkoriban „rabbisági iroda-igazgató”, később Dohány utcai főrabbit, majd dr. Wolf József (1893–1945) vallástanár rabbit, majd 1929-től dr. Hoffer Ármin (1870–1941/5702. tévét 3.) korábbi vészprémi főrabbit.6 A vallási vezetők tehát mind a pesti Rabbiképző Intézet növendékei voltak, mégis a neológia egy konzervatívabb ágát képviselték, Hoffer rabbi felfogásáról például az alábbiakat olvashatjuk egyik nekrológjában:
„A magyar rabbikar egyik legelismertebb tagja volt. Tudásának rendkívülisége, ami párosult az igazi, nagy zsidó tanítómesterek póznélküli szerénységével, magasan az átlag fölé emelte. Nagyság és egyszerűség, konzervativizmus és a modern világ megértése, szigorúság és megbocsátó szeretet csodálatos harmóniában egybeforrt lényében. Másnál ez talán kettősségnek tűnt volna fel, nála valami magától értetődő természetességnek láttuk, mert az is volt a valóságban. A konzervatív világnézet a lelke mélyéből fakadó és ősi forrásokból táplálkozó őszinte megnyílvánulás volt dr. Hoffer Árminnál. De ennek ellenére, az új idők ösvényein járó hitközségek és intézmények életébe tökéletesen bele tudott illeszkedni anélkül, hogy kompromisszumokat kötött volna.”7
Költözés a körút másik oldalára
Az egylet megalakulása után két évvel már 360 tagot számlált, így Koháry utcai imahelyük sem méretben, sem külsőségeiben nem felelt meg már a kívánalmaknak. Támogatásért a hitközséghez fordultak, ahonnan érdekes válasz érkezett: a nagyhitközség nem zárkózott el attól, hogy a Lipótváros zsinagógát kapjon, amennyiben a fővárostól telket kapnának, viszont az építkezésekben a ferenc- és józsefvárosi zsinagógák prioritást élveznek, mert az ott élő zsidók többen és messzebb vannak a VI., VII. kerületi imahelyektől…8
Miután egyre világosabbá vált, hogy valóban nem jut nekik telek, jobb híján egy nagyobb bérlemény után kezdtek nézni, melyet a körút másik oldalán, a Csáky (ma: Hegedűs Gyula) utca 3. szám alatt találtak meg.9 A tervek elkészítésére Vajda Béla építész vállalkozott, aki tiszteletdíjáról lemondott egy apja nevére létesítendő alapítvány javára.10
Az új zsinagógában 1911 őszén még folytak a munkálatok, amikor a nagyünnepekkor jelentkező helyhiány miatt a Kohráy imahely mellett muszáj volt megnyitni a félkész zsinagógát is a hívők előtt az újévi és jom kipuri Istentiszteletekre.11
A Csáky zsinagóga első változata
A zsinagógát végül 1911. december 23-án, hanuka második szombatján avatták fel. Figyelemre méltó volt az imaház elrendezése, ugyanis szögalakú volt, vagyis a frigyszekrénynél egybefutó két szárnyból állt, azaz mindenki jól látta a tóraszekrényt és a bimát, viszont a két „szárban” helyet foglalók már nem látták egymást: a női karzatok a két szár végében lettek elhelyezve, összesen pedig mintegy 700 ülőhelye volt.12
Út a ma ismert zsinagógához
Az imaházban aktív hitélet kezdődött és a megnyitásától kezdve volt mindennapi Istentisztelet, viszont a helyiség bérlemény mivoltja, folyamatos bizonytalanságban tartotta legalábbis a közösség vezetőit. A hitközségnek 1925 nyarán, egy évvel a bérleti díj lejárta előtt sikerült megvásárolni – 2,5 milliárd koronáért – a Csáky utca 3. alatti házát.13
1927. március 5-én szombaton tartották a régi zsinagógában az utolsó Istentiszteletet, majd a következő hétfőn megkezdődtek a munkálatok,14 melyet ifj. Stern Sándor (1874–1942) fővárosi bizottsági tag, a Lipótvárosi Társaskör és az imaegyesület elnöke a következőképp adott hírül:
„Megindult a nagy és szent munka. A csákányok bontanak… munkáskezek alapoznak… téglát téglára helyeznek… A régi ház alapszerkezete megváltozik… Nyitható üvegfedélen keresztül, keleti napsugarak áradnak a szent csarnokba, a fehér templomba, hogy megtermékenyítsék a mindig szépet, jót és nemeset kereső, ezért áhítozó, lelkesedő és rajongó igaz zsidó lelkeket […]”15
Baumhorn Lipót (1860–1932) építész tervei alapján és Lukács Lipót mérnök vezetésével megkezdődött tehát a régi zsinagóga, valamint a bérház udvara és félemeletének átalakítása, hogy kialakulhasson a ma is ismert, 1300 fő befogadására is alkalmas zsinagóga.
„Konzervatívabb vizeken”
Az egyesület a kezdetektől fogva konzervatív irányt követett – gondoljunk csak az ifjúság körében végzett munkájára –, melyet folyamatosan táplált a vidékről a fővárosba költözők áramlata is. A közösség éveken át megbecsült kántora, Doppelt Izidor például egy erdélyi orthodox hitközségből érkezett. Az egyesület egy népszerű újítása volt a „Soluasz Szeudasz” (sálesüdesz), mely valójában egy régi hagyomány felelevenítése volt, azaz szombat délutánonként gazdag uzsonna felett akár több rabbi és hitszónok tartott előadásokat elsősorban a hetiszakasz témájában.16
Mindezek fényében nem is annyira meglepő fejlemény volt, hogy az új Csáky utcai zsinagógában a bimát a frigyszekrény elöl a tér közepére helyezték vissza, melyet az Egyenlőség úgy fogalmazott, hogy fővárosi zsidóság szakított a „régi neológ irányzattal és egyre konzervatívabb formák közt kívánja Isten-tiszteletét megtartani”.17 Valószínűleg a konzervatív hagyományokra utal az a tábla, amely – a zsinagóga fennállásához képest – nem oly régen került a bejárat mellé: „Budapesti Zsidó Hitközség Hegedűs Gyula utcai status-quo ante zsinagógája” – ám a felirat mégis félrevezető, hiszen Budapesten a status quo irányzatnak nem volt sem hitközsége, sem zsinagógája.
(Új)lipótvárosi zsinagóga
Az avatás szeptember 23-án péntek délelőtt folyt le mintegy tízezer fős tömeg előtt, közöttük a kormány és hatósági képviselők, dr. Ripka Ferenc (1871–1944) főpolgármesterrel az élükön. Az ünnepség a Visegrádi utca 7. alatt vette kezdetét,18 ahol a felújítás alatt használt ideiglenes zsinagógából hüpe alatt vitték át a Tórákat. Az eseményen számos beszéd elhangzott, melyek közül kettőből idézünk részleteket:
„És most, hogy készen áll a templom, eljöttünk ide csaknem mindannyian, kik a régiből kivonultunk. Hálát adunk neked Istenem e kegyért. Most 5–6 hónap nagy idő egy nagy embercsoport életében. Hisz szentírásaink szerint a felemelt pohártól az ajakig messze az út. Legyenek ezen helyiségek a zsidó szellemnek otthoni, annak a szellemnek, annak a hitnek, mely évezredeken át világított a sötétségben és amely hit adta az emberiségnek az egy Isten hitét. [eddig idézet Blum Ödöntől, innen Ripka Ferenctől:]
Eszembe jut a Bibliának az a része, mikor leírja a fogságból hazatért zsidókat, akik egyik kezükkel templomot építettek és másik kezükkel kardot forgattak hazájuk védelmében. Így látom én a magyar zsidóságot ma is melynek egyik feladata, hogy vallását ápolja és szentélyeket emeljen a Mindenhatónak, mint ez jelen esetben is történt, másik feladata pedig, hogy harcoljon hazája feltámadásáért és boldogságáért. Minthogy a magyar zsidóság állandóan ezt cselekszi, szívből üdvözlöm a kormány és a főváros nevében ezt az új zsidó templomot, mint a felekezeti béke és összhang egyik biztosítékát és kívánom, hogy alkotóinak mindig becsületére váljék.”19
Az alkotók pedig tényleg sokan voltak, és méltán nevezték a lipótvárosiak a „mi templomunk”-nak a Csákyt, hiszen a márvány emléktáblákról és a korabeli újságcikkekből az derül ki, hogy szinte nem volt egy olyan lipótvárosi család sem, aki ne ajándékozott vagy adományozott volna valamit a zsinagóga épülésére és szépülésére.
Kohanita tanfolyamtól a kultúrpalotáig
A lipótvárosi zsidók több lépcsőn keresztül jutottak el szép zsinagógájukhoz, amihez már tartozott egy emeleti terem, ahol rendszeres kultúrelőadásokat tartottak és a Talmud-Tóra növendékeinek is otthont adott. A Talmud-Tóra 1932-ben egy rendhagyó felhívással lepte meg a fővárosi zsidókat: a kohanita és levita származású fiatal fiúkat gyűjtötte össze, hogy megtanítsa őket a dühenolásra, következő évben Sávuotkor 14 kohanita fiú mondott először papi áldást, amiben 18 levita társuk segítkeztek.20
1934 őszére sikerült elérniük azt is, hogy felállítsák az V. kerület első zsidó iskoláját, mely kezdetben a Visegrádi utca 25. szám alatt működött.21 Az iskola 80 növendéke 1938-ban átköltözött a Csáky közösség tavasszal felavatott Hollán Ernő utca 21./b alatt álló új kultúrpalotájába; az épületet Somogyi György (1893–1980) tervezte, melynek magasabb emeleti részein bérlakások, a földszinten, illetve félemeleten pedig az V. kerületi hitközség kultúrterme és iskolája kapott helyet.22
(Új)lipótvárosi zsidók ma
1950 óta Újlipótváros a XIII. kerület része, az átszervezések óta pedig talán még erősebb lett az „újlipóciai” életérzés. Ma is minden nap van istentisztelet a Hegedűs zsinagógában, melynek élén dr. Schőner Alfréd rabbi áll. 1948 óta szombati minyjánok vannak a Visegrádi utcai orthodox imateremben, ahol Dov Lévy rabbi fogja össze a szellemi életet. 2019 ősze óta pedig egy harmadik zsinagógával is gyarapodott a környék: megnyílt az EMIH Zsilip Központjának a zsinagógája, ahol Glitzenstein Sámuel rabbiskodik. A régi Lipótvárosban pedig 2005 óta van állandó zsidó imahely: az EMIH-Chábád Keren Or zsinagógája az ott élőkön túl a vallásos zsidó turisták egyik központja lett, melyet Raskin Sámuel rabbi fog össze.
Cseh Viktor írása
A cikk az Egység 125. számában jelent meg.
1 Weisz Sámuel dr., A Budapest-Lipótvárosi Imaházegyesület (előbb Lipótvárosi Talmudtóra-Egyesület) 25 éves története (Budapest: Jakab-Nyomda, 1930), 4–5. old. A továbbiakban: Weisz, 1930.; 2 „Hirek – Imaház-avatás”, Egyenlőség (1906) 25. évf. 41. szám, 14. old.; 3 „Hirek – Ifjusági istentisztelet”, Egyenlőség (1909) 28. évf. 19. szám, 12. old.; 4 „Hirek – A Budapesti V. ker. Izr. Nőegylet”, Egyenlőség (1921) 44. évf. 52. szám, 15. old.; 5 Weisz, 1930: 15.; 17. old.; 6 Uo.; 7 Lőwinger Sámuel dr., „Bucsu dr. Hoffer Armin professzortól”, A Magyar Zsidók Lapja (1942) 4. évf. 1. szám, 3. old.; 8 Weisz, 1930: 6. old.; 9 Újlipótvárost 1950-ben csatolták a XIII. kerülethez; 10 Weisz, 1930: 8. old.; 11 Weisz, 1930: 7–8. old.; 12 „Hirek – Templomavatás”, Egyenlőség (1911) 30. évf. 53. szám, 12. old.; 13 „»Tömör zsidó párt« alakul a Lipótvárosban”, Egyenlőség (1925) 44. évf. 27. szám, 11. old.; 14 „Hirek – Bucsu a lipótvárosi templomtól”, Egyenlőség (1927) 46. évf. 11. szám, 13. old.; 15 Stern Sándor, „Épül a lipótvárosi templom…”, Egyenlőség (1927) 46. évf. 8. szám, 11. old.; 16 Weisz, 1930: 23–24. old.; 17 „A Csáky-utcai templom befejezés előtt”, Egyenlőség (1927) 46. évf. 36. szám, 4. old.; 18 Weisz, 1930: 16. old.; 19 „A Csáky-utcai uj templom felavatása”, Egyenlőség (1927) 46. évf. 41–42. szám, 10–11. old.; 20 „Ifju kohaniták első áldásosztása”, Egyenlőség (1933) 53. évf. 36. szám, 16. old.; 21 Stern Sándor, „A Lipótváros uj zsidóiskolája”, Egyenlőség (1934) 54. évf. 21. szám, 10. old.; 22 „A Hollán-utcai uj kulturterem felavatása”, Egyenlőség (1938), 58. évf. 14. szám, 11. old.
Megjelent: Egység Magazin 30. évfolyam 125. szám – 2019. december 2.