Uri Serki rabbi, a vallásos-cionista világ egyik jeles alakja muszlim vallási vezetőknek írt levelet, melyben a két vallási közösség közös gyökereire hivatkozva megbékélésre szólított fel – írja az Arutz7.

Az algériai születésű rabbi Franciaországban nevelkedett, majd fiatalon Izraelbe vándorolt és a kor legnagyobb bölcseinél tanult. Egyik fia, Sálom Jocháj kilenc évvel ezelőtt terrortámadás áldozata lett. Serki rabbi, amellett, hogy egy jeruzsálemi zsinagógát vezet és a Machon Meir jesiva tanára, a Tóra igazságában hívő, nem zsidó emberek közösségeit összefogó Brit Olam szervezet egyik vezetője is. Muszlim vezetőknek írt levele a „Híd a vallások között: mit gondol a judaizmus az iszlámról?” címet viseli. Írásának alapvetése, hogy a zsidóság mellett az iszlám ragaszkodik legjobban a tiszta monoteizmushoz és ez alapot teremthet a párbeszédre.

„Lehetséges az együttműködés a judaizmus és az iszlám között, hiszen mindannyian egyetlen Istenben hiszünk.

A zsidók nem törekszenek arra, hogy a muszlimokat megtérítsék, megöljék vagy alávetett helyzetbe taszítsák. Hidat szeretnénk építeni Ábrahám leszármazottai között, akik mind Isten egységét vallják.

Az iszlám híveitől azt várjuk, hogy elfogadják a zsidó hit érvényességét és a zsidó nép jogát Izrael földjére, ahogy az a Koránban is áll”.

A rabbi megemlíti a Hamász által kirobbantott háborút is:

„2023. október hetedikén a Hámász Izrael polgáraira támadt, sokakat meggyilkolt, megsebesített és elrabolt. Mindezt az iszlám nevében tették, ezért érdemes alaposan elemezni a judaizmus és az iszlám közötti kapcsolatot, különös tekintettel a jövőre nézve.

Levelem célja, hogy megértést és talán békét is teremtsen Izrael és Jismáel leszármazottai között. Amikor az iszlám megjelent, nagy érdeklődést és szimpátiát keltett a zsidóság körében, hiszen egy új, szigorúan monoteista vallás született, mely elfogadja a Noé fiaira vonatkozó törvényeket. Mindkét hit Isten egységét hirdeti és elveti a bálványimádást, illetve az antropomorf istenábrázolást. A közös hitelvek miatt a zsidók számára nem tilalmas, hogy belépjenek egy mecsetbe. A Tóra szerint a nem zsidó népekre Noé fiainak hét törvénye vonatkozik: a bálványimádás tilalma, az istenkáromlás tilalma, a gyilkosság tilalma, a szexuális deviancia tilalma, a lopás tilalma, az élő állat húsából való evés tilalma és az igazságszolgáltatási rendszer fenntartásának kötelezettsége. Az iszlám elfogadja ezen előírásokat, ezért a judaizmus számára az iszlám egy testvérvallás, különösen úgy, hogy mindannyian Ábrahám ősatyánk leszármazottai vagyunk. Ezzel együtt az iszlám még nem nyilatkozott egyértelműen ebben a szellemben a más vallású emberekkel kapcsolatban. Ez a probléma az iszlám egész eddigi történelmén végigvonul, s olyan atrocitásokat eredményez, mint az október hetedikén történt események”.

A rabbi reményei szerint levele kedvező fogadtatásra talál az iszlám vallás vezetői között és megteremti egy párbeszéd elindulásának lehetőségét.

 

Megszakítás