ZSIDÓ VILÁGHÍRADÓ

LAU FŐRABBI SINTO PAPOKKAL

CHÁNUKÁ GYERTYÁK A VATIKÁNBAN

A JOGTANÁCSOS ALÁMERÜLT A MIKVÉBEN

A SIRATÓFAL A MUSZLIMOK TULAJDONA?

Lau főrabbi sinto papokkal

Az izraeli áskenázi főrabbi, Jiszráél M. Lau, jeruzsálemi irodájában fogadta a sinto egyház, Japán legősibb egyháza, 30 fős papi küldöttségét. A főrabbi és a küldöttség vezetői, akiknek ez volt az első látogatásuk Izraelben, megvitatták a vallásuk lényegét és találtak hasonlóságokat. Kiderült, hogy mindkét vallásban tilos az eutanázia és megengedett az abortusz, ha a szülés veszélyeztetné az anya életét.

Chánuká gyertyák a Vatikánban

Első ízben fennállása óta az idén, Chánuká első napján, ami idén karácsony napjára december 24-ére esik, a Vatikán egyik kertjében elhelyezett Menorában meggyújtják a Fény ünnepének lángjait.

A szentszék illetékesei elhatározták a Chánuká gyertyák meggyújtását – gesztusként a zsidó állam fennállásának ötvenedik évfordulóján.

Az első gyertyát Eduárd Kasszidi bíboros – a Vatikán zsidó ügyekkel foglalkozó osztályának vezetője – gyújtja meg. Az eseményen részt vesz a Vatikán külügyminisztere, Jean Luois Tourán, valamint az izraeli nagykövet Áron Lopez, a nagykövetség emberei és a római zsidó hitközség képviselői.

“Az esemény annak a nagy közeledésnek a következménye és egyben jelképe, ami a két állam – Izrael és a Vatikán – valamint a két világvallás között az utóbbi időben bekövetkezett” – mondotta Lopez nagykövet egy izraeli lap római tudósítójának.

A jogtanácsos alámerült a mikvében

Eljakim Rubinstein, Izrael állam jogtanácsosa – vallásos zsidó. Vallásos zsidók nem mennek fel a jeruzsálemi Templom-hegyre – halachikus okokból (a hegy szent, mivel ott volt annakidején a Szentély, viszont ma minden zsidó “tisztátalan”, abból a szempontból, hogy halottat érintett, és ma nincs lehetőség megtisztulni ettől, mivel nincs a kezünkben a “Vörös tehén” hamuja, ami nélkülözhetetlen a megtisztulási eljáráshoz).

Mi történik azonban ha Rubinstein köteles felmenni a hegyre, mivel erre feladata kötelezi?

Ez történt nemrég. Feljelentették a jeruzsálemi Wakfot (muszlim hitbizományt), hogy törvénytelen változásokat eszközöl a templomhegyen, ahol az Omár mecset áll. Rubinstein feladata volt kivizsgálni a panaszt és ehhez fel kellett mennie a hegyre.

Mit tett Rubinstein?

Tanácskozott rabbikkal, majd alámerült a rituális fürdőben, hogy – legalább – ily módon megtisztuljon, majd vászoncipőt húzott és így ment fel a hegyre. (A vászoncipő olyan mintha zokniban menne fel, mivel a templomhegyre nem volt szabad annakidején cipőben belépni).

Ezen felül és kívül Rubinstein csupán olyan helyeket érintett a hegyen, amikre – egyes halachikus vélemények szerint – nem vonatkozik a tilalom.

A Siratófal a muszlimok tulajdona?

Legalábbis ez derül ki egy izraeli ügyvéd tanulmányából. Dr. Smuel Berkovits tanulmánya, ami a napokban lát napvilágot a “Jeruzsálem Institute” keretében, azt a megdöbbentő tényt hozza napvilágra, miszerint a zsidóság legszentebb helye, a Kótel (Siratófal), a mai napig is a muszlim Wakf (hitbizomány) tulajdonát képezi.

Dr. Berkovits kiderítette, hogy a hatnapos háború után, amikor az izraeli kormány kisajátította a Siratófal előtt területet valamint a jeruzsálemi óváros zsidó negyedét. Magát a falat Izrael nem kebelezte be – ámbár bulldózerek tövig lerombolták a fal előtt elterülő un. Mugrabi negyedet, ahol arabok laktak.

A megdöbbentő felfedezés nagy visszhangot és vitát keltett, és egy Jeruzsálemmel foglalkozó archeológus történész – Dán Báját professzor – szerint az akkori Izraeli kormány bölcsen cselekedett, hogy így tett, mert “nem akart ujjat húzni a Wakffal és ezzel magára haragítani az egész muzulmán világot”. Báhát professzor a jeruzsálemi szent helyek szakértőjének számít és a Bár Ilán egyetem tanára. Szerinte azért nem sajátították ki a Kótelt, mert akkor az egész Templomhegyet ki kellett volna sajátítani, és ez nemzetközi bonyodalmakhoz vezetett volna.

Megjelent: Gut Sábesz 2. évfolyam 9. szám – 2014. augusztus 5.