Kóser mosópor…

A jövő héten tartott parlamenti választások az izraeli vallási életre is rányomják bélyegüket. Már jelentettük, hogy egy “magyar” beütésű vallásellenes párt is fellép a választásokon és agresszív vallásellenes propagandája néha “antiszemita” felhangokra emlékeztet.
A múlt hét végén Tommi Lapid, a párt első jelöltje, a tévében arról beszélt, mennyibe kerül az izraeli polgárnak évente a kóserság (rituális étkezés) biztosítása. Ezt Lapid “ezrekre” saccolta, de nem beszélt élelmiszerről mivel jól tudja, hogy az izraeli zsidó lakosság több mint 70 százaléka kóser háztartást vezet – hanem mindenféle szappanokról, mosóporokról és WC papírról, amiken szintén rajta van a kósersági bizonylat, vagyis a felügyelő rabbinátus pecsétje.
Lapid, aki itt nagyfokú tudatlanságot árult el, feltette a szónoki kérdést miben és mennyiben kóser a mosópor, vagy a mosógépbe helyezett, a mosott ruhát puhává és rugalmassá tevő kémikális folyadék.
A prózai tény azonban az, hogy szigorúan vallásos zsidók nem használnak olyan szükségleti cikkeket, amiket – zsidó vallású emberek – szombaton állítanak elő. A felügyelet tehát ezeknél a cikkeknél a gyártó cég szombattartására irányul. Ez a tény egyébként fel van tüntetve az említett WC papíron… (NK)

Ki csókol kit és mikor

Az egyik miniszterelnök-jelölt az izraeli választásokon a kurd származású Jichák Mordecháj, az új Centrum párt jelöltje, volt honvédelmi miniszter.
A hagyományos életmódot folytató Mordecháj szoros kapcsolatot tart fenn az Izraelben működő neves rabbikkal, főleg a szfárdi (keleti) származásúakkal. Amikor megválasztották miniszterelnök jelöltnek, első dolga volt hogy elment a Siratófalhoz és ott imádkozott. Ezután felkereste Ovádjá Joszéf, volt szfárádi országos főrabbit és támogatását kérte, majd búcsúzáskor – kurd szokás szerint – megcsókolta a szakállát.
Erre nagy botrány tört ki: a baloldal által uralt sajtó élesen támadta és gúnyolta Mordechájt és azóta is naponta felrója neki a szakállcsókolás “vétkét”. A hét végén Mordecháj megunta a baloldali “maffia” szórakozását vele és imígy reagált, mikor is tudatlan faragatlan fickóknak nevezte bírálóit: “Érdekes, ha valaki kezet csókol egy nőnek, az elfogadható, rendben van az egy gentleman. Ha viszont valaki megcsókol egy tiszteletre méltó idős rabbit, az elfogadhatatlan és közröhej tárgya. Ezt az ignoranciát reparálni kell, mégpedig sürgősen…”.

Bágád rabbi és 60 növendéke, akikből chábádnikok lettek

Az idei izraeli választások egyik kuriózuma egy Joszef (Joszke) Bágád nevű jesiva-vezető rabbi, aki most másodízben jelölteti magát a 15. Kneszetbe. Egyszer már tagja volt Bágád a parlamentnek és arról emlékezetes, hogy minden elképzelhető trükköt elkövetett, hogy felhívja magára a figyelmet.
A Náchálim-i gimnáziummal egybekötött jesiva alapító vezetője, ezúttal messzebbre akart menni és… miniszterelnöknek is jelöltette magát, de ettől eltanácsolták, mert nem volt elég aláíró (tíz ezerre volt szükség) akik hajlandónak mutatkoztak volna jelölését támogatni.
Választási propagandájában Bágád rabbi fűt-fát megígér, főleg élesen nacionalista jelszavakat hangoztat és nagy megvetéssel nyilatkozik azokról a szakvéleményekről, amelyek kétségbe vonják hogy sikerül átlépnie a választási küszöböt (2.5% a szavazatoknak, vagyis több min 55 ezer szavazat).
Mindenesetre a múlt héten Bágád körlevelet küldött az Izraelben élő Chábád chászidoknak. Ebben leírja hogy jesivájából sokszázan lettek Chábád chászidok, köztük a rebbe küldöttei, rabbik, stb. Ezek közül vagy hatvan nevet le is közöl, közöttük több neves személyiség neveit. Bágád arra hivatkozva kéri hogy támogassák, ahogy a rebbe annakidején megáldotta őt…

Megjelent: Gut Sábesz 3. évfolyam 31. szám – 2014. november 12.