A Smini hetiszakasz neve annyit tesz: nyolcadik. E szám különleges helyet foglal el a zsidó gondolkodásban. Alább az Egyesült Királyság főrabbija, Ephraim Mirvis osztja meg gondolatait e témában, az Arutz7 írásában.

A Kabala tanítása szerint a világ természetes rendjét a hatos szám képviseli, hiszen az Örökkévaló hat nap alatt teremtette a világot, s mi is hat napon át dolgozunk minden héten. A hetes az emberek tökéletességre való törekvését szimbolizálja, mert a hetedik napon ünnepeljük a sábátot, melyet úgy is nevezünk: a következő világ hasonlatossága, mert ezen a napon érhetünk a legközelebb a ránk váró, tökéletes spiritualitást megteremtő eljövendő világhoz. A kilences szám az Örökkévaló száma, magát Istent jelképezi.

A matematika egyik különlegessége, hogy kizárólag azok a számok oszthatóak kilenccel, melyek számjegyei kilencet vagy a kilenc többszöröseit adják ki. Ha vesszük például a 459-et, látjuk, hogy számjegyeinek összege 18, ami a kilenc többszöröse. Ebből következik, hogy osztható kilenccel. A kilences tökéletesen illeszkedik a körülötte lévő világhoz, s ezért tartjuk az Örökkévaló számjegyének.

Amikor este és reggel a Smá Jiszráel imát mondjuk, a harmadik szakaszt így fejezzük be: „Hásem Elohéchem – az Örökkévaló, a ti Istenetek”. Ezt az „emet – igaz” szó követi. A Talmud szerint ugyanis az igazság az Örökkévaló pecsétje. Az emet szó gemátriája, azaz betűinek számértéke 441. Ha ennek a számjegyeit összeadjuk, megint kilencet kapunk. Az isteni igazságot tehát a kilences szimbolizálja.

Ha tehát a hét az ember tökéletesség utáni törekvését, a kilenc pedig Istent jelképezi, akkor a nyolc az a híd, mely összeköti ezt a két világot.

Ezért tartjuk a fiúgyermekek körülmetélését, ami az Örökkévalóval kötött szövetség jele, a születést követő nyolcadik napon. Ezért tart hanuka ünnepe nyolc napig, mert isteni csoda mentette meg népünket. Peszách és sávuot között pedig hétszer hét nap telik el, s ez idő alatt készítjük fel magunkat a tóraadás újbóli átélésére. A 49. napra már készen állunk sávuot fogadására, mely a nyolcadik hét első napján köszönt ránk. Ez az a nap, amikor Isten megjelent a számunkra a Színáj-hegyen és kijelentette a törvényeit. Más szóval: lehetőséget teremtett arra, hogy áthidaljuk a fizikai és a spirituális világ közötti távolságot.

Hetiszakaszunk így kezdődik: „És volt a nyolcadik napon” – ekkor készült el a sivatagi hajlék, a Miskán és elkezdődhetett az oltár felavatása. Izrael népe hét napon át ajánlott fel áldozatokat Istennek, ám semmilyen válaszreakció nem érkezett. A hetedik nap után azonban „tűz jött ki az égből”. A nyolcadik napon az isteni tűz felemésztette az oltárra helyezett áldozatokat. Létrejött a kapcsolat föld és ég között.

A nyolcas szám üzenetet hordoz a számunkra. Értékeljük a hatos szám jelképezte természetes világot és törekedjünk önmagunk tökéletesítésére a hetes szám szimbolikája alapján – ha így teszünk, elérjük a nyolcas számot, azaz helyet teremtünk az isteni jelenlét számára az életünkben és képessé válunk arra, hogy befogadjuk az Örökkévaló áldását.

 

Megszakítás