Pészah ünnepét követő szombatra sok helyen kulcs alakú bárheszt készítenek. A szokásnak számos magyarázata van, ezek közül mutatunk be néhányat:

  • Pészahtól kezdve az Ég kapui egy hónapon át – pészáh seniig, a második pészáhig – nyitva állnak, erre emlékeztet a kulcs. Vannak, akik azt mondják, hogy a kapuk pészah után bezáródnak, és a kulcs éppen ellenkezőleg, a kinyitásukhoz szükséges.
  • A kulcs alakú bárheszt jó ómennek tartják az ember jövedelmére nézve is: a zsidó nép pészáhkor vonult be az Ígéret Földjére, és az ünnepet követően már nem hullott manna az égből. A zsidóknak ettől fogva saját maguknak kellett előteremteniük a táplálékukat. A kulcs azt szimbolizálja, hogy az imáink nyitják meg az Ég kapuját, melyen keresztül érkezik Istentől a párnászá, vagyis a megélhetés áldása.
  • Pészahkor olvassák a zsinagógákban a Slomó (Salamon) király által írt Énekek énekét, melyben szerepel ez a mondat (5:2) „nyiss ki, nővérem, kedvesem, galambom, jámborom”. Bölcseink ezt úgy magyarázzák, hogy az Örökkévaló kéri a népét arra, hogy megnyíljunk felé, és ezt a gesztust jelképezi a kulcs.
  • Pészah második estéjén kezdődik a hét héten át, egészen sávuotig, a tóraadás ünnepéig tartó ómerszámlálás (szfirát háomer). A haszidizmus tanítása szerint, ahogyan haladunk előre a számlálásban, úgy jutunk keresztül minden nap az értelem és a megértés egy-egy misztikus kapuján. E kapuk kinyitását, vagy megnyílását is jelképezi a kulcs forma.
  • További kapcsolat pészah ünnepével a jirát sámájim, vagyis az istenfélelem koncepciója. A kovásztalan kenyér ünnepén a macesz jelképezi ezt. Van azonban egy olyan tanítás is, hogy az istenfélelem egy kulcshoz hasonlítható, így a kulcs alakúra formált bárhesz azt szimbolizálja, hogy a zsidók törekednek arra, hogy az istenfélelem az ünnep elmúltával is bennük maradjon. A Talmud Bávli (Sábát 31a-b) így magyarázza a kapcsolatot: Azt mondta Rábá bár Chuná: Aki ismeri a Tórát, de nincsen benne istenfélelem (jirát sámájim), egy olyan kincstárnokhoz hasonlítható, aki rendelkezik a [kincstár] belső kulcsaival, de nem kapta meg a külső rész kulcsait. Hogyan juthatna be a belsőbb részekbe [ha nem képes bejutni a külső helyiségekbe]?

Fotó: Wiki

Kóser gasztro: Sliszel chále

A hagyományokat követő zsidók asztala tele van megannyi szimbolikus étellel. Ezek egy része, például a peszáchi asztal bizonyos kellékei, mint a macesz, vagy a torma tórai eredetűek, más része, például a ros hásánái asztalra kitett jelek (szimánim) csupán minhágok, vagyis szokások. És ezek mellett vannak olyan, szintén jelképes ételek, melyek leginkább a szegulák csoportjába sorolhatók. … Olvass tovább

 

Megszakítás