Bo

A rossz csillag

És szólt hozzájuk [Fáraó]: Úgy legyen az Örökkévaló veletek, ahogy én elbocsátalak benneteket és gyermekeiteket; mert lássátok, a rossz van előttetek. (2Mózes 10:10.)

 

…lássátok, a rossz van előttetek. Ahogy a Tárgum [Onkelosz] magyarázza [„Lássátok, hogy az a rossz, amit meg akartok tenni ellenetek fordul.”]. Egy Midrás Ágádát pedig így hallottam: Van egy csillag aminek a neve ráá (rossz). Azt mondta nekik a Fáraó: a jövendölésemből úgy láttam, hogy ez a csillag fog előttetek menni a pusztában és ez a vérnek és a gyilkolásnak a jele.

Később amikor vétkezett Izrael az aranyborjúval és az Örökkévaló meg akarta őket ölni azt mondta Mózes imájában: „Miért mondhatják az egyiptomiak, szólván: rossz-szal hozta ki őket…?” (uo. 32:12.). Ez arra vonatkozik, amit mondott nekik [a Fáraó a fenti idézetben]: „lássátok, a rossz van előttetek”. Ezért rögtön: „…elállott az Örökkévaló a rossz-tól [amit tenni akart]” (uo. 14.), és a vért pedig [ami a ráá jele] felcserélte a körülmetélés vérére, mivel Józsua körülmetélte őket. Ezért írva van: „Ma hárítottam el rólatok Egyiptom gyalázatát.” (Jósuá 5:9.), mert ők azt mondták nektek: vért láttunk rajtatok a pusztában.

És feljött a sáskahad Egyiptom egész országa fölé és leereszkedett Egyiptom egész területén. Súlyos volt nagyon, azelőtt nem volt hasonló sáskajárás és utána sem lesz hozzá fogható. (2Mózes 10:14.)

 

…és utána sem lesz hozzá fogható. És az [a sáskahad], ami Jóél idejében volt, ahogy írva van: „hozzá hasonló nem volt öröktől fogva” (Joél 2:2.), ebből azt tanulhatjuk, hogy az még a Mózes idejében lévőnél is erősebb volt? Az ami Jóél idejében volt, az több fajta sáskának az összessége volt: árbe, jelek, chászil, gázám (lásd uo. 1:4.), de a Mózes idejében csak egy fajta sáska volt és ahhoz hasonló valóban nem volt sem előtte, sem utána.

Beszélj kérlek () a nép füle hallatára, hogy kérjen a férfi a barátjától, az asszony, az ő asszonytársától ezüst- és aranyedényeket. (2Mózes 11:2.)

 

Beszélj kérlek… az egy kérést jelent, [azt mondta az Örökkévaló  neki:] kérlek téged, figyelmeztesd őket erre, hogy ne mondhassa az a cádik,Ábrahám: „…rabszolgákká teszik és sanyargatják őket…” (1Mózes 15:13.) teljesítette [az Örökkévaló], „…de ezután nagy vagyonnal fognak kivonulni” (uo. 14.) nem teljesítette!

Ne hagyjatok meg belőle reggelre; ami pedig megmarad belőle reggelre, azt égessétek el! (2Mózes 12:10.)

…ami pedig megmarad belőle reggelre… Miért van a reggelre kétszer írva? Hogy előrébb hozza a reggel idejét, mert a „reggel” szó a napfelkeltére utal, de erre az Írás korábbra teszi és megtiltja az evést hajnalhasadtától. Ez az egyszerű magyarázat. Egy másik Midrás szerint: arra tanít minket, hogy nem égethetik el az ünnepnapon, csak másnap, és így kell magyarázni: „ami megmarad belőle” az első reggelre, azt a második reggel égessétek el.

És átvonulok Egyiptom országán ezen az éjszakán és megölök minden elsőszülöttet Egyiptom országában, embert és állatot; és Egyiptom minden bálványán ítéletet teszek – Én az Örökkévaló. (2Mózes 12:12.)

…minden elsőszülöttet Egyiptom országában… más nép elsőszülötteit is, akik Egyiptomban voltak. És honnan tudjuk, hogy azokat az egyiptomi elsőszülötteket is [megölte], akik más országban voltak? Erre az van írva: „Lesújtott Egyiptom elsőszülötteire…” [az összesre] (Zsoltárok 136:10.).

Válogatta és fordította: Yaakov

Megjelent: Gut Sábesz 3. évfolyam 15. szám – 2014. október 6.