A zsidók az ősatyák, Ávráhám Jicchák és Jáákov gyermekei, akik az Istennel több mint 3300 évvel ezelőtt kötött szövetség révén lettek néppé. A világon először Ávráhám mondta ki, hogy egyetlen Isten létezik. Ávráhám hitt a mindenhol jelenlevő és mindenek fölött álló Istenben, aki igazságot és együttérzést vár el a teremtményeitől, akiket tetteikért felelősségre vonhatónak tart, írja a chabad.org.
Ávráhámnak számtalan kihívással kellett szembenéznie, és hitének hirdetéséért kockára tette az életét. Fia, Jicchák követte apja útját, és így tett az ő fia is, Jáákov, akit Isten Jiszráelnek (Izrael) nevezett el. Az Örökkévaló ígéretet tett nekik arra, hogy Kánaán földje, amit ma Izrael Földjének nevezünk, az ő utódaiké lesz. Leszármazottaik lettek a kiválasztott nép tagjai, akik folytatják az atyáik által megkezdett utat.
Jáákovnak és gyermekeinek a Szentföldet sújtó éhínség miatt el kellett hagynia Kánaánt, és le kellett menniük Egyiptomba. Leszármazottaikat rabszolgákká tették ott, és sok évvel később Isten elküldte Mózest, hogy szabadítsa fel őket és vezesse vissza őket ősapáik földjére. Útban az Ígéret Földje felé, a Szináj-hegynél Isten örök szövetséget kötött a Mózes vezette zsidó néppel.
Isten azt parancsolta a zsidóknak, hogy legyenek „papok nemzete, szent nép”. Férfiak és nők, fiatalok és idősek, vezetők és egyszerű munkások mind ott álltak a Szináj-hegy lábánál, hallották Isten hangját, amit kinyilatkoztatta szövetsége tíz alapvető szabályát. Isten ezután két zafírtáblára véste e szavakat.
A negyvenéves sivatagi vándorlás alatt Isten számos törvényt tanított Mózesnek, aki ezeket továbbadta a népnek. A zsidók feladata az volt, hogy meghallgassák, megtanulják és megtanítsák a gyermekeiknek ezeket a törvényeket. Mózes öt könyvben írta le mindazt, amit Isten mondott neki, és elrendelte, hogy mindenki másolja le és tanulmányozza e könyveket. A Mózes által leírt öt könyv és a Misna rögzítéséig kizárólag szájhagyomány útján terjedő szóbeli Tan teszi ki a teljes Tórát. A szó jelentése: tanítás.
A Tóra szövetsége által létrehozott társadalom radikálisan különbözött a kor társadalmaitól. Az egyik különbség az volt, hogy az uralkodókra, a vezetőkre ugyanaz a törvény vonatkozott, mint mindenki másra.
Minden gyereknek meg kellett tanítani a törvényeket, és a törvény előtti egyenlőség minden egyes polgárt egyenlő alapokra helyezett. Emellett a társadalom minden egyes tagja felelőssé vált a többiek jóllétéért, Isten pedig elérhető volt mindenki számára, aki Hozzá fordult, különösképpen pedig az elnyomottak és a nélkülözők számára.
E szövetség a mai napig nyitva áll, és aki elfogadja a feltételeit egy zsidó vallási bíróság előtt, az zsidó lesz. Mindazonáltal a zsidóság nem térítő vallás. Hisszük, hogy ahhoz, hogy valaki jó ember legyen, nem kell betérnie a zsidóságba. Noách (Noé) szövetsége rövid, mindössze hét törvényből áll, és aki betartja e tilalmakat és előírásokat, azokra a zsidók igaz emberként tekintenek.
Mózes után sok próféta késztette inspirációval vagy feddéssel a zsidókat a Tóra törvényeinek megtartására. A próféták egy részének szavait a Tánách, a zsidó Biblia 24 könyve tartalmazza. A könyvek hagyományos magyarázatát csak később rögzítették, ezek a szövegek alkotják a Misnát és a Talmudot.
A szövetség megkötése óta a zsidók kétszer kényszerültek száműzetésbe saját földjükről, és a világ szinte minden pontjára eljutottak. Napjainkban mintegy 15 millió zsidó él a világon. Ahova csak Isten elvitte őket, ott feltalálták magukat, és mindig megtalálták a módját annak, hogy az isteni törvényeket az adott körülmények között alkalmazzák.
Más vallások is kialakultak azóta, melyek elfogadják a Tánáchot, a zsidó Bibliát és a zsidó nép prófétáit, ám a Tóra és az Istennel kötött eredeti szövetség útját csakis a zsidók követik töretlenül és változatlanul.
Sok nemzet vett át értékeket a zsidóságtól az ősi perzsáktól, a görögöktől és a rómaiaktól kezdve egészen az arabokig és az európai népekig. Napjainkra – közvetve vagy közvetlen módon – az egész világot átformálták a Tóra tanításai. Nézzünk ezek közül néhányat:
- mindannyian számonkérhetőek vagyunk az egyetlen Isten által, aki igazságosságot és együttérzést követel tőlünk
- a világ alapvetően jó és az életnek célja van
- mi vagyunk a Föld őrzői, és az a feladatunk, hogy vigyázzunk rá és tökéletesebbé tegyük
- az emberi élet értéke nem mérhető mérlegen
- Isten mindenkinek lehetőséget ad arra, hogy a jó és a rossz között válasszon
- minden gyermeknek erkölcsi nevelést kell biztosítani
- Isten szereti azokat, akik munkájuk révén keresik meg a kenyerüket
- minden polgárnak joga van a saját ingatlanhoz
- az egyén jogai előrébb valók az állam hatalmánál
- semmiféle hatóság nem áll a törvény fölött
- mindannyiunk felelőssége a szükséget szenvedők ellátása
- tisztelnünk kell azokat, akik különböznek tőlünk és más vallást gyakorolnak
- a nemzeteknek békében kell élniük egymással.
A zsidó nép várja azt a próféták által megjövendölt időszakot, amikor minden zsidó visszatér ősei földjére, a világban harmónia uralkodik és az egész emberiség elismeri az Örökkévaló uralmát. Világos, hogy ez az idő nagy sebességgel közeledik. Kívánjuk, hogy érkezzen el minél hamarabb!