1. Mire emlékeztet bennünket a szombat?
2. Ki volt az, aki a Midrás szerint még a Tóra-adás előtt a szombatot bevezette, és munkaszüneti napot biztosított Egyiptomban a zsidóknak?
3. Ki volt az első szombatszegő?
4. Ki mondta azt, hogy nem annyira a zsidók őrizték meg a szombatot, mint inkább a szombat őrizte meg a zsidókat?
6. Honnan vezetik le a Talmud-bölcsek a fő munkák tilalmának számát?
8. Ki volt az a bibliai alak, aki megrótta a szombatszegőket?
9. Mi a neve annak a legendás folyónak, amely szombaton „nem működik”?
10. Melyik az az ünnep, amelyet a „szombatok szombatjának” nevezünk?
11. Mi az, ami lehetővé teszi, hogy szombaton „hordjunk”, vagyis valamit a kezünkben vigyünk?
12. Miért nem szabad szombaton tüzet gyújtani (villanyt, tévét, rádiót bekapcsolni)?
13. Melyik az az ima, amelyet pénteken este a szombat megszentelésére mondunk?
15. Hogyan nevezik ezt héberül?
Akik a fenti kérdések közül legalább tízet helyesen megválaszolnak, és a válaszokat egy levelezőlapon szeptember 29-áig beküldik, azok között zsidó tárgyú könyveket sorsolunk ki.
Az alábbiakban közöljük a helyes válaszokat az Egység 21. számában megjelent kérdésekre. A helyes megfejtők közül könyvjutalmat nyertek:
2. Az első „zsidó temetőt ” Ábrahám ősapánk létesítette, aki megvette a hettitáktól a Machpéla-barlangot Hebronban.
3. A Tóra leírja, hogy Ábrahámot és Sárát, Izsákot, Jákobot és Leát temették a Machpéla-barlangba. A Talmud hozzáteszi Ádámot, Évát és Rebekát is, vagyis négy párt temettek oda (Éruvin 53.).
5. A háláchá tiltja a balzsamozást. Jákob és József esetében kényszerhelyzet volt.
6. A zsidó törvény, a háláchá szigorúan tiltja a boncolást, amit halottgyalázásnak tekint.
7. Ráchel ősanyánk; síremléke Bét-Léchemben a mai napig zarándokok tömegét vonzza, akik ott imádkoznak és zsoltárokat mondanak.
9. A zsidóság, vagyis a háláchá ezt közönséges gyilkosságnak tekinti, és elítéli, akárcsak az öngyilkosságot.
11. Nem szabad. A kéver Jiszráél „zsidó temetőt” jelent.
12. Elítélő. A pogány szokások majmolása mindig is ellentétben volt a zsidóság alapelveivel.
13. Ezzel azt demonstráljuk, hogy az elhunyt nem volt rossz, vétkes ember.
Megjelent: Egység Magazin 5. évfolyam 22. szám – 2014. július 29.