Ask the Rabbi

 

Mezuzá mindegyik ajtóra?

Kérdés: Kell-e mezuzá mindegyik ajtóra, ha csak egy valaki zsidó vallásu? Flaskár Melinda

 

Válasz: A Sulchán Áruch (Jore Déá 286:1. Römában) szerint ha nem zsidó társ is lakik a házban már nem kell felrakni mezuzát. Ez található a Kicur Sulchán Áruchban is (11:19.). Azonban létezik egy másik vélemény is (a Rásbá), amely szerint fel kell rakni a mezuzát viszont áldás nélkül. Lásd Pitché Seárim 286:39-52.

A gyermek, aki betért a zsidó vallásba és szülei házában lakik szerintem nem is számít társként az egész lakásban, ezért arra nem kell feltenni mezuzát. De ha van egy szoba, amit csak ő használ, akkor arra mezuzát kell rakni áldás nélkül. Ha albérletben lakik valaki egy külön szobában, arra már áldassal is fel kell rakni.

Vannak-e kisebb és nagyobb parancsok?

Kérdés: Kérdésem: amikor egy hétköznapi helyzetben két parancsolat egymásnak ellentmond (pl. a szombati körülmetélés esetében, ahol, úgy tudom a nyolcadik napi körülmetélés parancsát kell megtartani a munkatilalommal szemben), milyen általános elv vagy szabály alapján döntik el, hogy melyiket kell megtartani? Vannak-e eszerint nagyobb/erősebb illetve kisebb/ gyengébb parancsolatok? Ha igen, felállítható-e a 613 parancs hierarchikus rendszere a legnagyobbtól a legkisebbekig? Melyek biztosan nem érvényteleníthetők semmilyen esetben sem? Üdvözlettel, Ruff Tibor

 

Válasz: Azt olvashatjuk az Atyák Tanításaiban (2:1.): „Légy éppoly elővigyázatos a kisebb parancsolatok betartásában, akárcsak a jelentősebbekeben, mert nem ismerheted az ezzel járó jutalmat!” Azaz még az a micva is, mely úgy tűnik kisebb, lehet hogy az érte kapott jutalom vagy éppen a fontossága nagyobb. Ezek szerint az ember nem tud hierarchikus rendszert felállitani a 613 micva között.

Ez logikus is mivel minden micva lényege, hogy Isten megparancsolta.

Isten mégis bizonyos dolgokat kiemelt. Pl.: az élet fontossága erősebb az összes többi micvánál, ezért életveszély esetén a micvák alól mentesülünk, azért hogy életet menthessünk. Azonban három micva van, ami erősebb az életnél is: a bálványimádás, a gyilkosság, a vérfertőzés tilalmai. Ezt a Talmud Pszáchim 25a-b. részletesen leírja.

Ha két micva ütközik egymással, és nincs semmi lehetőség (pl.: elhalasztás, stb.), hogy mindkettőnek eleget tegyünk, pl.: sógorházasság (5Mózes 25:2-9.), akkor a tevőleges erősebb, mint a tiltó. A szakkifejezes szerint: „Asze doche lo taasze”.

A körülmetélés kivétel alá esik, mert igaz, hogy el lehet halasztani a nyolcadik napi körülmetélést szombatról vasárnapra, ennek ellenére még idejében szombaton meg kell csinálni. Ezt a Talmud Sábát 132a. tárgyalja.

Kifogásolnám a „klasszikus, ókori judaizmus válasza” kifejezést, mivel az egész judaizmus egy egységet alkot.

Oberlander Baruch

Megjelent: Gut Sábesz 3. évfolyam 21. szám – 2014. október 15.