A Rebbe levelezésében számtalan olyan írást találunk, amely egy-egy közelgő ünnepre nyújt inspirációt a címzettnek. Ezek a kérdező vagy áldáskérő levélre adott válaszok az év jelentőségteljes idejét kötik össze az író egyéni életének kihívásaival. A közelgő újév alkalmából egy ilyen levelet választottunk, hogy iránymutatást adjon az ünnepi időszakra és a következő évre olvasóinknak.
E levél címzettje nem ismert.
5710. elul 10. [1951. szeptember 18.]
Üdvözlet és áldás!
Reményeim szerint sikeresen megérkezett úti céljához, mely alkalomból a következő áldást küldöm: Jöjj békével!
A béke valódi lényege, ahogy a Szánhedrin traktátus 99/b. oldalán áll, maga a Tóra, mely békét hoz a világra. A Talmud magyarázata szerint ez egyszerre jelenti az égi világ és a földi világ békéjét.
A muszár és a hászid tanítások szerint a fentiekből következik, hogy minden egyes emberben ott lakozik az isteni lélek és az állati lélek, a jó ösztön és a rossz ösztön. Ezek háborúban állnak egymással, céljuk pedig a „kis város”, azaz a test meghódítása, hogy az mindenben kövesse akaratukat és a parancsaiknak megfelelően viselkedjen. A különbség e két szemben álló fél között az, hogy a jó ösztön képtelen elfogadni a rossz ösztön hozzáállását, mert [a jó ösztön] a fent lakozó Isten egy valóságos darabja. Ez az állhatatosság nem jellemző a rossz ösztönre, továbbá a rossz ösztön elismeri alkotóját. Megteremtésének célja az, hogy próbára tegye az embert és kiderüljön, hogy konfliktus esetén, amikor szembekerülnek egymással „a mester szavai és a tanítvány szavai, kinek a szavait lehet meghallani”. Amikor a rossz ösztön megérti, hogy minden trükkje és próbálkozása ellenére nem hallgatnak rá, hanem a jó ösztönt követik, örömöt érez, hiszen nem elég, hogy képtelen volt rávenni az embert a bűnre, még növelte is a jutalmát, mert [az ember] képes volt kiállni a tesztet és hűséges maradt Teremtőjéhez.
A fentiek alapján már érthető, hogy a „földi világ békéje”, tehát a jó ösztön és a rossz ösztön közötti béke, a test és a lélek vágyai közötti harmónia kizárólag egy módon valósítható meg: a jó ösztön győzedelmével a rossz ösztön felett. Ez maga után vonja az „égi világ békéjét”, mert ott is létezik a negatív oldal. Ahogy bölcseink mondják: A rossz ösztön a Sátán. A pozitív oldalt viszont Micháellel, a zsidó nép arkangyalával azonosítják. Egy magasabb szinten értelmezve ez Istenre vonatkozik, aki azt mondta: „Elsőszülöttem Izrael” és „Gyermekei vagytok az Örökkévalónak, a ti Isteneteknek”.
Amikor az Égi Bíróságon – melynek tagjai között vannak, akik a pozitív és vannak, akik a negatív oldal felé hajlanak – azt látják, hogy a jó ösztön győzedelmeskedik a rossz ösztön felett, ráadásul többször egymás után, melynek következtében az egyén érdemei bűnei fölé nőnek, béke lesz úrrá a bíróság tagjai között. Ennek következtében véget ér a vádemelés, az ügyészből védő válik és megállapítják, hogy az illetőt megilleti minden jó, fizikai és spirituális értelemben egyaránt.
Kívánságának megfelelően megemlékezem Önről tiszteletre méltó apósom, az áldott emlékű rebbe sírjánál. Vezesse Isten a helyes útra, hogy a Tórát és a parancsolatokat követve, istenfélelemtől vezérelve éljen, legyen jó hatással a környezetére, s ezáltal az Ön körül élőket ragyogja be „a Tóra fénye és a parancsolatok lángja”. Akkor „fény lesz lakóhelyén”, még anyagi értelemben is.
Reményeim szerint rendszeresen fogja tanulmányozni a hászid tanításokat. Ha valamit nehezére esne megérteni, minden bizonnyal lesz valaki a környékbeli hászid közösségből, aki segít az értelmezésben. Biztos vagyok benne, hogy megtalálja a Tóra fényét, a Tóra rejtett, misztikus dimenzióját, mely életerővel ruházza fel további útja során.
Jó beíratást és bepecsételést kívánok, továbbá egy jó és édes évet, mely sikereket hoz szent munkájában. Szolgáljon jó hírekkel!
Csatoltam egy cháj elulról szóló, frissen kiadott füzetet.
Megjelent: Egység Magazin 33. évfolyam 169. szám – 2023. augusztus 23.