Az 1951-es budapesti kitelepítés az egyik olyan történelmi eseményünk, amit ma alig őriz a köztörténelem. Cikkünk második részében a zsidó kitelepítettek sorsát feltáró kutatás eredményeibe tekintünk be.
Egy kutatás családtörténete
A XX. század zsidó múltját végigélt, tájékozott, idősebb embereknek is újdonság az 1951-es kitelepítés-történet zsidó olvasata, amely nekem azért volt ismerős, mert ott lapul a családtörténetemben. Családi történelmünk Jahrzeit-tábláin sorakozik az első világháború, a fehérterror, a zsidótörvények, munkaszolgálat, csillagos ház és gettó és a vidéki rokonok elvesztése.
1951-ben osztályellenséggé előléptetett, „államosított nagykereskedő” nagyapát Mezőberénybe deportálták. Pedig nagyapa, amint hírét vette a kitelepítések előkészületeinek, kétszobás lakását leadva a tanács lakásosztályán, a családdal együtt (a legkisebb fiú volt apám) a Paksi Autonóm Orthodox Izraelita Hitközség védőszárnyai alá menekült. Onnan kényszerültek mégis Mezőberénybe, ahol első hónapjaikat a zsinagóga egyik helyiségében töltötték. Csak az 1953-as amnesztia után térhettek vissza Budapestre.
A kitelepítés politikai háttere és végrehajtása
A döntést, hogy kitelepítik az „osztályellenséget” és az „ellenséges elemeket” Budapestről, 1951. május 5-én hozta meg Rákosi Mátyás, Gerő Ernő, Friss István (az MDP KV Államgazdasági Osztályának vezetője), Péter Gábor és Házi Árpád (belügyminiszter). Az égető lakáshiányt azzal akarták orvosolni, hogy a korábbi „elit” családokat vidékre költöztetik.
1951 elején megkezdődött a végrehajtás előkészítése – a végső döntés előtt. Négyoldalas kérdőívvel rendőrök járták végig a kiválasztott címeket, s a házmesterektől, házbizalmiktól, de nem egyszer a kitelepítésre szánt áldozattól gyűjtötték be az információkat. A kitelepítettek névsorába belekerültek a volt arisztokrácia, hadvezetés, államigazgatás, bankrendszer és a kereskedelem képviselői is. Az 1951 nyarán elkészült jelentések adatai szerint a kitelepítési listára felkerült 6.644 család közül 5.893 család vette át a Budapest elhagyására 48 órás felkészülést adó „véghatározatot”. Közülük 5.182 családot (12.704 fő) telepítettek ki1.
Menekülési útvonalak
A kiköltözésre utasítottak hatalmas erőfeszítéseket tettek azért, hogy megpróbálják a végzés visszavonását elérni, illetve össze kellett készíteniük a magukkal vihető holmijaikat. Egy családfő 500, egy-egy családtag 250 kg-ot vihetett magával vidékre (ebbe beleszámítottak a bútorok is). A lakás hivatalos lepecsételésre, később új lakónak átadásra; az ingóságok kiárusításra kerültek, és az értékesebb tárgyak múzeumokba jutottak. Mentesítve 692 család lett, 2.276 fő. Megszökött 13 család és öngyilkosságot kísérelt meg (sajnos többnyire sikerrel) 6 család.
A mentesítések nagy száma mutatja, hogy a kitelepítés előkészítése slendrián módon történt. Az eredeti névsorból 4.646-an már a kitelepítés idejére lekerültek a listáról, leginkább téves adatok miatt. Ezen túl ott voltak azok, akik megfelelő összeköttetésekkel rendelkeztek ah-
hoz, hogy kiszabaduljanak a jövőbeli szolgaságnak házából. Nagyon sok embert mentett meg a kitelepítéstől Szekfű Gyula, Kodály Zoltán, Bajor Gizi, Háy Gyula, Vas Zoltán, Jánosi Ferenc, Erdei Ferenc, Somlay Artúr, de minisztériumok, s maga az ÁVH is. A belügyminisztérium adatai szerint 1952 júniusára már 13.652 ember volt kitelepített.
Zsidó kitelepítettek
Az általam vizsgált zsidó kitelepítések esetében a beadott panaszokat a Belügyminisztérium illetékes munkatársai – elsősorban Cziráki Ferenc rendőr százados – rendre visszautasították. Feldolgozva a VII. kerületi kitelepítettek listáit: e városrészből a kitelepítettek 40 százaléka volt zsidó, a családfők átlagéletkora 59,5 év; jövedelmi viszonyaik katasztrofálisak.
Bár a fővárosból kitelepített zsidók között is voltak báró-családok, túlnyomó többségük mint nagykereskedő, vezérigazgató (vagy annak özvegye) került a listára. Magyarországon ekkor már lezárult az államosítás, tehát ezek az emberek, ha kereskedésüket a háború után művelték is, jövedelmi forrásaikat 1948-1950 között elvesztették. Ha alkalmazták egyáltalán őket, legjobb esetben is korábbi vállalkozásaiknál voltak beosztott, gyakran igen alsórendű alkalmazottak.
Másrészről a magyar zsidóság tragikusan rossz testi-lelki állapotban élte meg a felszabadulást. Egy 1946-os összeírás szerint a maradék zsidóság kétharmada szorult valamilyen segélyre, főképp gyógykezelésre és ápolásra. A zsidóság 1938-tól hatalmas lelki, egzisztenciális nyomás alatt élt, amit tetézett a Holokauszt, az állandó életveszély, üldözés, terror borzalma. A Joint dollármilliókat mozgósított a zsidó túlélők talpra állítására, míg végül 1953-ban betiltották a szervezet működését.
A kutatásom alatt előkerült dokumentumokból kiderül, hogy a legváltozatosabb (zsidó) társadalmi csoportok kerültek kitelepítésre, például államosított nagykereskedő (60 éves, jelenleg kifutófiú), talmudista (62); nyugdíjba vonult nagykereskedő (90), aki éppen az Alma utcai szeretetotthonban fekszik súlyos betegen (n.b. éppen haldoklott); szovjet vállalat raktárosa (45 éves), bankigazgató munka- és jövedelemnélküli özvegye (54), Chevra Kadisa munkatárs (65) stb.
A budapesti kitelepítettek Magyarország keleti megyéibe szórattak szét. 1951 folyamán továbbra is kérelmeikkel ostromolták a belügyminisztériumot, a Szabad Népet, Rákosi titkárságát. Ezek a levelek drámaiak. Javarészt egzisztenciáját veszített idős, súlyos beteg ember könyörög azért, hogy bűntelenül kapott büntetésüket vonják vissza. Legtöbben Budapesten maradt rokonaikhoz tértek volna vissza, ugyanis ekkora már tisztában voltak azzal, hogy elsősorban lakásaik miatt kerültek vidékre, ún. kulákokhoz vagy éppen egy-egy távoli tanyára.
A zsidó szociális háló védelmében
Az utolsó mentsvár a helyi hitközségek által működtetett, de Budapestről fenntartott szeretetotthonokba kerülés volt. A Magyar Izraeliták Országos Irodája és a Budapesti Izraelita Hitközség elnöke, Stöckler Lajos és főtitkára, dr. Kurzweil István egymás után írták alá a befogadási kérelmeket, elhatározva azt, hogy akit lehet, így mentenek meg. Egyedül a debreceni szeretetotthonba a Hajdúságból 34 család jelentkezett. De erején felül teljesített Balassagyarmat, Nyíregyháza, Tokaj és Békéscsaba is (akkor még ott is voltak zsidó szeretetotthonok).
Egy besúgói jelentés szerint Stöckler 1952-ben azt mondta: „Nagyon szomorú hírek érkeznek a kitelepítettekről, úgy élnek, mint a disznók. Félő, hogy a télen jelentős részük elpusztul. Most maguk építenek maguknak vályogházakat. Ő igazán kiállt a mai rendszer mellett, és a mai rendszer dicséretében megutáltatták magukat a zsidókkal, de mégsem érti …, hogy miért van szükség ezekre a ’kegyetlenkedésekre’”. Egy másik megnyilatkozásakor nyersebben fogalmazott: „a kitelepítésekkel is ’hazudtak’ a hatóságok, mert tavaly mindenütt biztosították őt arról, hogy több kitelepítés nincs, az idén pedig – csendesebb formában – megint sok kitelepítés van. … bárkit kitelepítenek, ha egy pártfunkcionáriusnak vagy ÁVH-s tisztnek szüksége van az illető lakására.”
A legtragikusabb a kóser háztartást vezetők helyzete volt. Ahogy azt a szintén kitelepített Királyhegyi Pál is megörökítette jól ismert írásában: „– Itt nem lehet főzni. A kulákom eltréflizte az edényeimet. … – Nem tudom, mi ütött ezekbe. Már nem tudtam nézni, hogy éheznek itt nálam a szerencsétlenek, hát lekanyarítottam nekik egy jókora darab szalonnát, és szó nélkül odatettem a tányérjukra. Hozzá sem nyúltak. Talán megőrültek. Nem értem.”2 Legalább 13 ortodox kitelepített családról tudunk, de a kóserság szerint élő családok száma bizonyára ennél több volt.
Út az új élet felé
A kitelepítetteket 1953 nyarától, a Nagy Imre kormánya által meghirdetett amnesztiától engedték el kényszerlakhelyeikről – bár Budapestre még nem térhettek vissza. (Nagyszüleim, 9 éves apámmal együtt azonnal visszajöttek.) Sokan itt nyugszanak a zsidó temetőkben, mások Izraelben, Amerikában, Ausztráliában találtak új otthonra.
Dombi Gábor
Az első rész itt olvasható el.
1 Palasik Mária A budapesti kitelepítések politikai háttere és levezénylése, 1951-1953. Századok, 2015/6. szám; 2 Királyhegyi Pál Első kétszáz évem. K.U.K. Könyv- És Lapkiadó Kft., Budapest, 2015.
Megjelent: Egység Magazin 28. évfolyam 101. szám – 2017. december 18.