Németh Zoltán beszélget Oberlander Báruch rabbival
Az első információ, ami eljutott hozzánk Istenről, a Bibliában található (IMózes 1:1): „Kezdetben teremtette Isten az eget és a földet”, vagyis azt mondhatjuk, hogy Isten az aki a világot teremtette.
Erre a következtetésre az egyszerű logika útján is eljuthatunk:
Ahogy ránézünk egy épületre rögtön nyilvánvaló előttünk, hogy valaki azt megtervezte és felépítette. Egy csodálatos épületnél még inkább nyilvánvaló, hogy magas szintű tudás voltszükséges a létrehozásához. Ha a Világra tekintünk, ami az elképzelhető legcsodálatosabb „épület”, még nyilvánvalóbb kell legyen létrehozójának egyedülálló mivolta. Ki lehetett az, aki képes volt arra, hogy a Világot létrehozza?
Milyen tulajdonságokkal kell rendelkeznie annak a lénynek, aki képes volt a Világot megteremteni? Nem lehet ennek a Világnak a része, mert ha az volna, nem tudta volna megteremteni. Akkor milyen lehet Ő? Csak olyan, akire nem érvényesek azok a fizikai szabályok, amik a Világot jellemzik. Nem lehet sem térben, sem időben behatárolva. És ugyanígy a Világbantalálható összes létezési forma fölött kell álljon ahhoz, hogy létre tudja hozni azokat.
Sokan mondják: „Hiszem, hogy egy felsőbb lény hozta létre a Világot, de nem Isten, hanem egy olyan Felső Lény, akit nem tudunk felfogni.” Igazuk van, én is így definiálom Istent: Képtelenek vagyunk felfogni Őt, nem tudjuk megfogni vagy látni, mert a fizikai világnál magasabb szinten létezik.
Érdekes módon pont a modern tudomány az, amely óriási lépésekkel kerül egyre közelebb a Biblia szerinti teremtéshez. Az Ősrobbanásra gondolok. Vannak, akik úgy gondolják, hogy ez szemben áll a teremtés történetével. Én azonban épp ezt szeretném felhozni a Világ teremtésének igazolására.
Arisztotelésznek az volt a véleménye, hogy a Világ – ugyanúgy, ahogy Isten – örökkévaló. Maimonidész, A Tévelygők útmutatójában (11:13-22. fejezetek), több fejezeten keresztül vitatkozik Arisztotelésszel és cáfolja érveit. Például Arisztotelésznek arra az érvére, hogy a világban nem találunk semmiféle jelet arra, hogy valamikor létrejött volna, így válaszol: Képzeljük el, hogy egy kisgyerek az apukájával elkerül egy szigetre, ahol csak ők ketten vannak, esetleg még más férfiak. A gyerek felnő és egyszer csak megkérdezi az apukájától: mondd, én hogyan lettem? Erre azt válaszolja az apja: van egy olyan lény, akit nőnek hívnak, és aki kilenc hónap terhesség után meg tud szülni egy kisbabát, így születtél te is. Vajon hány bizonyítékot fog felhozni a gyerek arra, hogy ez képtelenség, hiszen még soha nem látott ilyen lényt. Egy emberből kijöjjön egy másik ember, hát ki hallott már ilyet? Magából indul ki, és bebizonyítja, hogy ez lehetetlen, és természetesen se visszaemlékezni nem tud a születésére, se elképzelni nem tudja azt. Ugyanígy, a világban keresni bizonyítékot a világ létrejöttére, nem lehet.
Tehát még Maimonidész idejében is óriási vita volt arról, hogy a Világ örökké létezik-e ahogy Arisztotelész állította, vagy pedig határozott kezdete van. ahogy a Bibliában áll. Az Ősrobbanás mai elmélete egyértelműen támogatja az utóbbi álláspontot, vagyis azt, hogy a Világ mostani állapota nem öröktől fogva való, hanem egy kezdeti állapotból kiinduló fejlődés eredménye.
Erre egy kis történettel válaszolnék. A zsidó irodalomban nagyon híresek a Chelemi történetek. Minden népnek van olyan városa, melynek „bölcsei” a mesékben híresen buták. A zsidó irodalomban ilyen a lengyelországi Chelem. A történet így hangzik. Eljutott Chelembe a hír, hogy Varsóban létezik egy olyan vonat, mely úgy megy, hogy nem húzza se ló, se szamár. Erre összeültek a város bölcsei, hogy megvitatni, hogy létezhet-e ilyesmi. Elhatározták, hogy egy tudományos bizottságot küldenek Varsóba a hír ellenőrzéséit1. Nu, el is ment a chelemi bizottság Varsóba, két hétig tartózkodtak ott, majd visszajöttek, összehívták a bölcseket és így szóltak: Valóban megy Varsóban egy olyan húsz kocsis vonat, amit nem húz se ló se szamár, de rájöttünk arra, hogyan képes mégis menni. Közelről megvizsgáltuk a vonatot és rájöttünk, hogy ahuszadik kocsi össze van kötve a tizenkilencedikkel, és mivel a tizenkilencedik megy, ezért húzza maga után a huszadikat. Igen, de hogy megy a tizenkilencedik – kérdezték? Nagyon egyszerű, a tizenkilencedik oda van kötve a tizennyolcadikhoz és mivel az megy, ezért húzza maga után a tizenkilencediket. .. és így tovább míg a végén feltették azt a kérdést: Igen, de hogy megy a legelső? No igen erre az egy kérdésre még nem jöttünk rá, de 95%-ban már megoldottuk a problémát. Nu, azt az 5%-ot is fogadjuk el!
Lényegében ez pontosan olyan, mint az Ősrobbanás. Az ember azt mondja megoldottam a problémát, rájöttem, hogyan jött létre a Világ. Az Ősrobbanással kezdődött, onnantól már mindent tudományosan be lehet bizonyítani. Igen, de mi okozta az Ős robbanást? Ha valami felrobbant, annak előzménye is kellett, hogy legyen. Erre a válasz vagy az. hogyha az Ősrobbanásig vissza tudjuk vezetni, akkor 95%-ig meg tudtuk oldani a „problémát”, a maradék 5%-ot pedig majd megmagyarázzuk valahogy, vagy pedig, hogy egy felső lény volt az, akimegteremtette az Ősrobbanás előtti világot és előidézte a robbanást. Igen ám, de ha már felső lény általi teremtésről beszélünk, akkor minek beszélni Ősrobbanásról, hiszen van egy komplett forgatókönyvünk a felső lény, azaz Isten, általi teremtésről?
így lehet levezetni a világ teremtését logikával, ahogy az a Bibliában található.
A kérdésre, hogy ki Isten, tehát a válasz: Isten az a felső lény, aki képes volt megteremteni ezt a világot, aki épp ezért minden fizikai dolog felett kell, hogy álljon, minden olyan korlát ami számunkra, a ,,bechir hánivráim”, a teremtés legkiválóbb részének létezik, az természetesen Őrá, a Teremtőre nem vonatkozik. Ez Isten.
Erre válaszképpen azt a példát említeném, mint mikor egy nagy bölcs elmegy az óvodába. A gyerekek nem fognak tudni kapcsolatot teremteni
vele, mert bármit mondanak vagy énekelnek, az az ő világában semmit sem ér. Vegyük pl. Einstein-t mint nagy bölcset. Hát milyen játékot tudnak a gyerekek készíteni, vagy eljátszani, arniigazán érdekelni fogja őt? De abban a percben, hogy a bölcs odafordul az egyik gyerekhez és kér tőle egy ceruzát, egy papírt vagy egy pohár vizet, akkor egy óriási megtiszteltetés lesz agyereknek, hogy ez a nagy bölcs tőle kért valamit és ő képes ezt teljesíteni és ezáltal kapcsolatba kerülni vele. Természetesen, ha a bölcs ezt nem kéri. csak bejön az óvodába a gyerekek pedig odafutnak hozzá, az egyik, kezében ceruzával, a másik, kezében papírral, a harmadik, egy pohár vízzel, a bölcs számára ez rnind érdektelen lesz és bárhogy igyekezzenek a gyerekek nem tudnak igazán hasznára lenni.
Az Istennel való kapcsolatteremtés ugyanilyen. Isteni parancsolatok nélkül olyanok vagyunk, mint az az óvodai vagy bölcsődés gyerek, aki próbál valami okosat mondani Einsteinnek, de természetesen semmi olyat nem tud, ami Einsteinnek tetszene, vagy megfelelne. Mindeközben azt se felejtsük el. hogy a bölcsődés gyerek és Einstein között nincs végtelen távolság, rnint köztünk és Isten között. Hiszen Einstein is volt egyszer kisgyerek, és a kisgyermekből is lehet majd Einstein, mégis jelen pillanatban olyan nagy a távolság a kisgyerek és Einstein között, hogy a gyerek magától nem tud létrehozni kapcsolatot Einsteinnel. De végtelen a távolság a teremtmény és aTeremtő között. A teremtményből so-sern lesz teremtő. Ha jobban belegondolunk, bármi, amit mi el tudunk képzelni, ami a legszebb és legfinomabb ebben a világban, egy éneklés, egy meditáció, sokkal viccesebb lehet Istennek, mint amit egy óvodás gyerek játszik vagy mond, mint „nagy bölcsességet’1 Einsteinnek.
De abban a pillanatban amikor Isten odafordult hozzánk Sinai hegyen és azt mondta: kérem tegyétek fel a tfillint, tartsatok Szombatot, egyetek kósert, ezzel megvan az az út. aminkeresztül kapcsolatba tudunk kerülni Istennel. Ugyanúgy, ahogy a gyerekek is kapcsolatot tudtak létesíteni a nagy bölcsei.
Mi van akkor, ha a gyerek a pohár víz helyett inkább énekelni szeretne egy szép dalt, inert az sokkal szellemibb? Akkor megint ugyanott vagyunk, a Bölcs ott fog állni és nem érti, mit akar tőle a gyerek ha egyszer ő vizet kért. Abban a pillanatban, hogy az ember azt mondja: Isten ezt kérte, de ez túl egyszerű én valami sokkal szellemibbet és szebbet akarok adni neki, akkor megint nem jött létre semmiféle kapcsolat.
Valójában hálásak lehetünk Isten nek hogy kinyilvánította akaratát, mert ha ezt nem tette volna, magunktól nem lennénk képesek kapcsolatba kerülni Vele.
A chászidizmus magát a micuá szót is kétféleképpen értelmezi. Egyfelől a micuá a ..cáu” (parancs) szóból származik, másfelől egyesülést, kapcsolatot is jelent (ahogyan a Talmudban előfordul sokszor a cáutá szó – lel. Kidusin 63a.). A mícuák, a parancsolatok által lehet kapcsolatba kerülni Istennel. Azzal, hogy megtesszük Isten akaratát, már kapcsolatba is kerültünk vele.
Fizikai szemünkkel csak fizikai dolgokat láthatunk.
Istennél sokkal egyszerűbb dolgokat sem láthatunk. Fizikai szemünk nem látja pl. a logikát. 2+2=4. Ezt nem vagyunk képesek látni. Az eredményt talán igen, hiszen be lehet mutatni 2+2 fizikai tárggyal, hogy valóban 4 fizikai tárgy lesz belőlük, de magát a logikát nem láthatjuk szemünkkel. Vagy nézzünk egy ennél még finomabb dolgot, a szerelmet. Ezt se láthatjuk a szemünkkel, ezt vagy érzi valaki a szívében, vagy nem. Lehet, hogy a szerelem különböző megnyilvánulásait láthatjuk, de magát az érzést nem. Még kevésbé láthatjuk Istent.
Eszembe jut az a történet, ami a harmincas évek Szovjetuniójában játszódik, amikor megpróbálták kiirtani az istenhitet: az emberekből. Egy tanár be akarta bizonyítani, hogy Isten nem létezik, ezért a következőt mondta az osztálynak. Mutassatok rá a táblára –
a gyerekek rámutatnak -, van itt tábla? Igen – hangzott a válasz. Mutassatok rá a székre – a gyerekek rámutatnak -, van itt szék? Igen. Mutassatok rá Istenre – a gyerekek nem mozdulnak -, tehát van Isten? Nincs. Mire feláll egy zsidó gyerek és azt mondja: Szeretném folytatni tanár úr. Mutassatok rá a tanárra – a gyerekek rámutatnak – van itt tanár? Igen. Most mutassatok rá a tanár eszére – a gyerekek nem mozdulnak – tehát van a tanárnak esze?
Istent azért nem láthatjuk, mert nincs ehhez megfelelő „eszközünk”, ám érezni, érezhetjük az isteni jelenlétet. A Sulchán Áruch Orách Chájim első fejezete idézi (Zsoltárok 16:8.): „SiuítiHásém lönegdi támid” — Képzeljük mindig magunk elé Istent! Ez mit jelent? Azt, hogy elmélkedjünk Róla, pl. milyen lehet Ő, milyen tulajdonságokkal rendelkezhet, hogy képes volt megteremteni ezt a Világot? Ha így teszünk, akkor előbb-utóbb az eszünkkel fogjuk „látni” Istent, mert ésszel olyasmit is lehet látni, amit a fizikai szemünkkel képtelenek vagyunk.
Azonban, ha belegondolunk, Isten nagyon is megnyilvánul számunkra. Ha az ember csak körbenéz, láthatja mindazokat a csodálatos dolgokat, melyek körülvesznek bennünket. Ezekben is megláthatjuk Istent. Ha elgondolkodunk azon, milyen .óriási csoda az, hogy minden nap feljön a nap és lemegy, utána ugyanígy a hold és másnap újra megtörténik mindez, ez olyandolog amin érdemes elcsodálkozni. Miért nem csodálkozunk mégis? Azért, mert mindezt már megszoktuk. Az a baj. hogy mindezt már természetesnek vesszük. Nagyon szépen fogalmazza ezt meg a Cháchám Cui (Responsum, 18. fej.), mikor azt mondja: „A természet állandó csoda . Egy olyan dolgon, ami csak egyszer fordul elő, azon elcsodálkozunk ami többször fordul elő, azon kevésbé míg ha valami állandóan megismétli magát, azon már egyáltalán nem csodálkozunk. De úgy, ahogy a ritka csodát valaki okozza, az állandó csodát is valakinek okoznia kell.
Ha pedig valaki csak az egyszeri nagy csodákat akarja meglátni, olyat is találhat, hiszen minden ember életében történnek kisebb-nagyobb csodák, amikben megnyilvánul számára Isten.Apukám szokta mondani, hogyha a Holocaust előtt nem lett volna hívő ember akkor a Holocaust után biztos az lett volna, mert az, hogy ő túlélte, míg barátai és ismerősei nem, ennél nagyobb csoda számára nem kell, nem beszélve a részletekről, hogy milyen csodák folytán tudott megmenekülni. Mindig mondja, hogy nála a Holocaust megerősítette a Hitet. (Ha az ember hisz Istenben ez nem jelenti azt, hogy érti is Istent, ezért természetesen neki sincs válasza arra, hogy barátai és rokonai közül oly sokan miért nem élték túl a háborút, de látja, hogy mindenképpen irányítja valaki a dolgokat.)
Az állandóságot úgy kell érteni, hogy mivel Ő a teremtő, ezért időn és téren kívül létezik. Maga a változás csupán a fizikai világban van jelen, ott ahol tér és idő létezik. Az, hogy Isten állandó, aháláchában is szerepel (Sulchán Áruch, Orách Chájim 1:1.). Mikor az ember kimondja Isten nevét (HVJH) akkor arra kell gondolnia, hogy az Isten haja, hővé uejihje vagyis volt, van és lesz egyszerre. Ami azt jelenti, hogy Isten az idő fölött van. Mégis változik?
Isten lényegében mindig „alkalmazkodik” az adott helyzethez: ha az emberek rosszak, akkor Isten büntet, ha pedig az emberek megtérnek, akkor megbocsát, ha az emberek hozzá fordulnak és kérnek akkor ad nekik, ha nem kérnek, nem ad. Isten úgy döntött, hogy „alkalmazkodik” a Világhoz és a teremtményeihez. Ez nem jelenti azt, hogy ne tudná előre lépéseinket, csupán a visszacsatolásra vár, arra, hogy mi, teremtmények, tegyük meg a lépéseket. Valójában az imának is ez a lényege. Az ember azt mondhatná: minek kell kérni, ha az Isten úgyis tudja, hogy mi az, amire nekem szükségem van? Ez igaz, de Isten azt akarja, hogy az ember közeledjen hozzá és kérjen.
A kérdés helyes és jogos is. A Berdicsevi híres chászid rabbi, arról is nevezetes volt, hogy ő volt mindig a zsidó nép védőügyvédje az Örökkévaló előtt. Egyszer azt mondta: .Jsten. rosszul csináltad a Világot. Van egy Résit Chochmá című könyv, melyben részletesen le van írva, milyen büntetés jár a halál után, az egyes bűnök elkövetéséért. Ha az ember ezt elolvassa, minden bizonnyal megtér és nem követ el újabb bűnöket. A baj csak az. hogy a büntetések egy kis könyvben vannak, míg a világi hívságok kint vannak az utcán és nem kell kutatnunk utánunk. Ha fordítva alkottad volna, sokkal jobb lenne. Kint a Világban lássuk Istent és az O akaratát, és egy kicsi könyvben apró betűkkel legyenek leírva, hogy milyen fajta bűnöket követhetünk el…”
Igaz, hogy így sokkal könnyebb lenne, de akkor nem lenne értelme az egésznek, hiszen akkor olyanok lennénk, mint a robotok. Be lennénk programozva arra, hogy az Örökkévaló akaratát tegyük, ám az egész teremtésnek az a lényege, hogy mi az, amit Isten velünk tud elérni és nem az angyalokkal. Az angyalok robotok, úgy lettek teremtve, hogy Isten akaratát teljesítsék, ők nem képesek másra. Isten azonban azt akarta elérni, hogy egy olyan teremtményben is, akinek szabadakaratot adott, a szellem és a lélek legyen erősebb testi vágyainál. Isten azt akarja, hogy ne menjünk a vágyaink után – arni pedig sokkal könnyebb -hanem az O törvényei szerint éljünk. Ezért olyan a Világ, amilyen. Azért, hogy választhassunk és azért, hogy ezzel a lehetőséggel Istent és az Ő törvényeit válasszuk.
A zsidóság legszentebb mondata a: Smá Jiszráel Hásém Elokénu Hásém Echád (5Mózes 6:4.).Halljad Izrael, az Örökkévaló a mi Istenünk, az Örökkévaló Egy. Első ránézésre itt arról teszünk tanúbizonyságot, hogy csak egy Isten létezik és nem több. Ennek a gondolatnak a hangsúlyozása azonban szinte fölös’ _?s hisz ha több Isten lenne, akkor mindegyik be lenne határolva, így egyik sem lehetne mindenható és mindenek felett álló. Olyan lény, aki nem Mindenható és mindenek felett álló nyilvánvalóan nem nevezhető Istennek. Ezért azt írja achaszidizmus, hogy Isten egységének hangsúlyozása, azt jelenti, hogy valójában csak Ő egyedül létezik.
Hogy kell ezt érteni? Hiszen az egész Világ létezik!? Sőt maga a Tóra is erről tanúskodik mondván: „Isten teremtette az eget és a földet”!?
Igen, minden létezik, viszont mindennek a létezése Őtőle függ. Lényegében nincs semmi, ami létezhetne rajta kívül, hisz a világ folytonos létezése és fennállása kizárólag rajta múlik. Akkor mi az igazi létezés? Csupán Isten létezése az. rajta kívül nincs igazi létezés. Valójában minden csak azért létezik, mert Isten minden pillanatban élteti.
Itt érdemes hangsúlyozni azt is, hogy ha azt mondjuk minden Istentől függ, akkor ez azt jelenti, hogy valóban minden, beleértve a Sátánt is. Miért térek ki erre? Mert más vallásokban van egy olyan elmélet, miszerint a Sátán mint Isten ellensége létezik, és Isten nem képes uralkodni fölötte. Ez viszont nem lehetséges, hiszen hogyan lehet valami Isten teremtménye, akit Isten minden pillanatban tovább éltet és mégsem képes uralkodni felette?
A Zohár (H: 163a.) szerint, a Sátánnak is, mint minden más teremtménynek, megvan a saját isteni küldetése, mégpedig az, hogy próbára tegye az embert Isten akaratával szemben. Ámvalójában ő örül a leginkább, ha valaki nem enged a csábításának és Isten akarata szerint él. Ez ahhoz hasonlít, mint amikor egy király próbára akarja tenni fia lelki erejét, és felbérel egy utcalányt, hogy az próbálja meg bűnre csábítani az ifjú herceget. Egyértelmű, hogy a cél az. hogy a herceg kiállja a próbát. A király is csak akkor fogja igazán megjutalmazni az utcalányt ha küldetése kudarcba fullad. A nő tehát egyfelől megpróbálja teljesíteni a rá kitűzött küldetést, de szíve mélyen mégi abban reménykedik, hogy terve nem fog sikerülni. Hasonló a Sátán küldetése is, amelyet mint egy szabad akarattal nem rendelkező angyal, nem is lenne képes megmásítani.
A fenti gondolatokhoz hozzászólása kát és észrevételeket szívesen látunk postán és e mail-en:oberlander@zsido.com
Megjelent: Egység Magazin 11. évfolyam 43. szám – 2014. július 31.