Ha a szeretet (cheszed) az emberi kifejezés alapja, a fegyelem (gvurá) az a csatorna, melyen át kifejezzük a szeretetet. Irányt és fókuszt ad az életünknek és a szeretetünknek, akárcsak egy lézersugár, mely egyetlen pontra összpontosítja fényét, nem pedig szétszórja azt különböző irányok felé mutató fénynyalábok formájában.

A gvurá – fegyelem és mérték – a megfelelő irányba összpontosítja és vezeti az erőfeszítéseinket és a szeretetünket. A gvurá másik aspektusa a tisztelet és a tiszteletteljes félelem. Az egészséges szeretethez szükség van arra, hogy tiszteljük azt, akit szeretünk.

8. nap (1 hét és 1 nap): a fegyelem kedvessége (cheszed sebegvurá)

A fegyelmezés mögött meghúzódó szándék és motiváció a szeretet. Miért értékeljük, hogy hogyan viselkedünk, miért állítunk fel mércéket, és miért várjuk el másoktól, hogy ezeknek megfelelően éljenek? Csakis szeretetből. Még a bűnös elítélése mögött is a szeretet kifejezése áll. Vagyis: a büntetés nem bosszú, csupán a szeretet kifejezése azáltal, hogy megszabadulunk mindentől, ami a szeretet ellentéte. Nem szabad összekeverni az emberekkel szemben gyakorolt toleranciát a viselkedésükkel kapcsolatos toleranciával. Sőt, éppen ellenkezőleg: az, hogy szeretünk valakit, magában foglalja azt, hogy szeretnénk, ha a lehető legjobbá váljon, és így azt is, hogy hozzásegítjük őt ahhoz, hogy felismerje, ha nem tökéletesen viselkedik.

A gvurában megmutatkozó cheszed nem más, mint a fegyelemben fellelhető kedvesség megnyilvánulása, másként az a tudat, hogy a fegyelmezést és az ítéletet a belső szeretet táplálja. Ez az érték kimondja, hogy az ember saját, belső fegyelmezettsége, valamint az a fegyelmezettség, melyet másoktól várunk el, nem más, mint a szeretet kifejezése. Ez fejeződik ki a fegyelmezés során. Ez látható abban a felismerésben, hogy nincs jogunk arra, hogy másokat megítéljünk. Az egyetlen jogunk az, hogy szeressük a másik embert, és ebbe beletartozik, hogy azt szeretnénk, hogy a lehető legjobbá váljon.

Kérdezzük tehát meg saját magunkat: amikor megítélek és kritizálok valakit, abban van-e bármiféle érzés, mely arról szól, hogy megvetem a másikat, vagy irritál a viselkedése. Esetleg kielégítő érzést ad a másik hibája? Vagy valóban azért kritizálok és mondok ítéletet, mert szeretem a másikat, és fontos a számomra, hogy jobbá váljon?

ÓMERSZÁMLÁLÁS

Az áldás szövege:

בָּרוּךְ אַתָּה ה’ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָנוּ על ספירת העמר.

Báruch Átá Ádonáj Elohénu melech háolám, áser kidsánu bemic­votáv, vecivánu ál szfirát háomer.

Áldott vagy Te, örökkévaló Istenünk, a Világ Királya,

aki megszentelt minket parancsolataival és elrendelte az ómer számlálását.

Az áldás után a nap számát mondjuk:

Hájom smoná jámim sehem sávuá echád vejom echád báomer. – Ma van az ómerszámlálás nyolcadik napja, ami egy hét és egy nap.

Majd egy lezáró könyörgés következik:

הרחמן הוא יחזיר לנו עבודת בית המקדש למקומה במהרה בימינו אמן סלה.

Háráchámán hu jáchzir lánu ávodát bét hámikdás bimherá vejáménu ámen szelá.

A Kegyelmes állítsa vissza a szentélyszolgálatot minél hamarabb, még napjainkban, ámen, szelá.

zsido.com

 

Ez a cikk azért jelenhetett meg, mert olvasóink egy része tavaly az EMIH-nek ajánlotta fel a személyi jövedelemadója 1 százalékát. Erre a segítségre idén is szükségünk lesz.

zsido.com szerkesztősége azért dolgozik, hogy olvasóink minél érdekesebb és sokszínűbb tájékoztatást kapjanak a zsidóságot érintő hazai és nemzetközi eseményekről, valamint a judaizmussal kapcsolatos kérdésekről.

A munkánkat az 1 százalékos felajánlások teszik lehetővé. Ezért arra kérjük minden kedves olvasónkat, hogy támogassa adója 1 százalékával az EMIH-et, a zsido.com fenntartóját.

Az EMIH technikai száma: 1287