Az 1873-as kolerajárvány idején Hajdúnánáson furcsa jelenségre figyeltek fel a helyiek. Zsidó esküvőt tartottak a város zsidó temetőjében, abban a hiedelemben, hogy ezáltal megszűnik a járvány. A zenét cigány muzsikusok szolgáltatták. De vajon honnan ered ez a különös szokás?

 

A spanyolnátha

A 20. század első nagy járványának, az influenzaszerű tünetekkel járó spanyolnátha-járványnak 1918–1919-ben 20-21 millió áldozata volt. Magyarországon 1918 októberében 44 ezren haltak meg a betegségben. A járvány jelentősen érintette a magyar zsidóságot is. „Apai nagyanyám, Jakobovics Mórné lánykori neve Lefkovics Katalin, zsidó neve pedig Gitl, 1857-ben született Homonnában. Nem tudok róla szinte semmit, mert születésem előtt halt meg. 1918-ban influenzajárvány dúlt a városban, amelynek a nagyanyám is áldozatául esett” – meséli Marta Jakobovics holokauszttúlélő.1 A zsidó családtörténetekben számos hasonló esetről értesülhetünk.

A pusztító járványra mindenki a megoldást kereste. A betegség nem szűnő tombolására a vallásos zsidóság egy különös régi haszid szokást elevenített fel, bízva a járvány megszűnésében. Az ortodox közösségek ehhez kérték a csodarabbik tanácsát. A miskolci ortodox hitközség rabbijai, látva a spanyolnátha áldozatainak nagy számát, Bodrogkeresztúrra utaztak, ahol a híres rabbi, Reb Sájele segítéségét kérték a hagyomány felélesztésében, melynek lényege: két beteg vagy nagyon szegény sorsú fiatalt kell összeadni a temetőben, a hozományukat pedig a közösségnek kell összeadnia.

,,És mikor pusztitó járványok dühöngtek a vészszel szemben tehetetlenül álló emberiség közt, akkor a vallásos és istenfélő emberek adakozásából összegyűjtöttek egy nagyobb összeget. Aztán kikerestek maguk közül egy szegény és árva leányt, meg egy szegény és dolgozó fiut és összeházasították őket. A legenda ezüst gyöngyü és rejtélyes szavai szerint ezt az esküvőt künn, a holtak birodalmában, a csendes és porladó holtak között kell meg tartani…” olvasható a miskolci Reggeli Hírlapban.2

Nem-zsidó sajtóvisszhang

A korabeli sajtóban számos hasonló híradás olvasható akár a spanyolnáthával, de kisebb lokális járványokkal kapcsolatban is. A tudósítások több esetben írnak a különös temetői esküvőről, amelynek célja a járvány megállítása volt. Több ilyen hír jelent meg nem zsidó lapokban az első világháború idején.

Fuchs Benjámin nagyváradi ortodox főrabbi engedélyével 1918 októberében, amikor a spanyolnátha tömegesen szedte áldozatát, egy fiatal pár esküvőt tartott a nagyváradi zsidó temetőben. Fuchs rabbi azt is elrendelte, hogy hétfőn, szerdán és pénteken tartsanak böjtöt, hogy a járvány mihamarabb megszűnjön – számol be a Székely nép 1918. októberi számában.  Az újságban az is olvasható, hogy a különös szokást a nem-zsidók is figyelemmel kísérték, és remélték, hogy a járvány mindenki számára meg fog szűnni.3

Weisz Samu és Grünberger Regina, 1918. október 20-án házasságot kötöttek Ungváron, az izraelita hitközség temetőjében. A fiatal pár részére a hitközség 6000 korona hozományt gyűjtött-olvasható egy következő híradásban, amely az Ung nevű, Ungváron megjelenő helyi híreket közzé tevő újság 1918. októberi számában jelent meg.4

1911-ben skar­látjárvány dúlt Máramarosszigeten. Sok áldozata volt a betegségnek a helyi zsidó hitközségnek is. A helyiek úgy dön­töttek, hogy ha Istennek tetsző tet­tet hajtanak végre, megszűnik a járvány. Elhatározták ezért, hogy egy 26 éves néma fiút összeesketnek egy 40 éves menyasszonnyal, és a részük­re hozományt gyűjtenek össze. A kü­lönös esküvőn mintegy 3000 zsi­dó vett részt. Teitelbaum főrabbi beszédet intézett az új párhoz, hangoztatva azt a nagy áldozatkészsé­get, amelyet az Istenben bízva, a hitközségért hoztak. Imádsággal végezte beszédét, hogy szűnjön meg a pusztító betegség – tudósít a Budapesti Hírlap.5

Huszton tífuszjárvány pusztított 1927-ben. A helyi lakosok úgy döntöttek, hogy egy különleges ese­ményt tartanak, hogy megvédjék a la­kosságot a még több áldozattól. A zsidó hagyomány szerint ezért egy mátkapárt vittek a temetőbe, és ott különleges esketési szertartás szerint lakodalmat szerveztek. Hoffmann Mojse 26 éves napszámos és Müller Ida 17 éves cselédlány a huszti temetőben a zsidó szertartás szerint házasságot kötött. Amikor a násznép kiért a temetőbe, Pusinszki főrabbi háromszor körüljárta a temetőt, és közben a járvány megszűnéséért mondott han­gos imádságokat. Az esketés a te­me­tőben ment végbe, de azon csak asszonyok és nős férfiak vehettek részt, a többieknek a kerítésen kívül kellett maradniuk. A hitközség tagjai lakást béreltek a fiatal pár számára, azt bútorokkal teljesen berendezték és a lakbért egész esztendőre előre kifizették. A hitközség 5000 koronát adott nászajándékul nekik. Hétfőn délután tartották meg az esküvőt, és olyan híre ment, hogy széles környékről gyűltek össze érdeklődők, nemcsak a zsidók, de a többi vallásfelekezetűek közül is a temető környékén. Az esküvő után a zsidó iskolában nagy lakoma volt, majd átadták a rengeteg nászajándékot a fiatal párnak. A hentesek húst, a fűszeresek fél évre való lisztet és fűszerárut adományoztak, és a násznép többi tagja is mind elhozta ajándékát.6

Az elfeledett szokás gyökerei

A szokásról egy ízben az Egyenlőség című zsidó hetilap is közölt írást 1918-ban, és egy elfeledett ősi zsidó vallási szertartás újjáéledéséről írt.

„Ősrégi zsidó szokás járvány idején a temetőben, a síroktól távol, szabad helyen esküvőt tartani, ez nem babonaság, minthogy a zsidó vallás szertartásaiban és szokásaiban ilyen nem található. A hithű zsidó ezzel Istenben vetett határtalan bizalmát fejezi ki, tanújelét adja optimisztikus érzelmeinek, amidőn esküvőt rendez a temetőben, ezzel mintegy kifejezésre juttatva: íme, dacára a járványnak, Istenben vetett bizalmunk nem ingott meg, meg vagyunk győződve Isten jóságáról, irgalmáról és gondviseléséről, aki nem engedheti, hogy az emberiség kipusztuljon. Ez a szokás még egy célt van hivatva szolgálni. Tudvalevő ugyanis, hogy a csüggedés, a félelem az ember egészségét megtámadja, aláássa, és nagyban hozzájárul a beteg álla­po­tá­nak rosszabbodásához, az esküvővel azt fejezi ki a vallásos zsidó, hogy az embernek nem szabad elcsüggednie, íme látjátok emberek, mi a legnagyobb járvány idején esküvőt tartunk a halottak közelében, a temetőben, nem félünk, emberek ti se féljetek és ne csüggedjetek el, az isten velünk van most is. Az esküvőt jótékonycéllal kötik össze, adományokat gyűjtenek a szegények részére, jótékonyságot, könyörületességet gyakorolnak, hogy az Isten is könyörüljön meg rajtunk.”7

A zsidó hagyomány szerint, ha az Úr jogos haragjában járvánnyal pusztít, a Mindenható haragját a jótékonyság bűnfeloldozó és Istennek tetsző hatalmával kell kiengesztelni. Mikor pusztító járványok dühöngnek, a vésszel szemben tehetetlenül álló emberiség közt, akkor a vallásos emberek adakozásából összegyűjtenek egy nagyobb összeget. Aztán kikeresnek maguk közül egy szegény és árva lányt, meg egy szegény vagy beteg fiút és összeházasítják őket. Az esküvőt a holtak birodalmában, a csendes és porladó holtak között, a temetőben kell megtartani.

A szokásról Scheiber Sándor Folklór és tárgytörténet című munkájában is ír „Zsidó folklór Ujváry Péter írásaiban” című fejezetében.8 Ujváry Leviathan című drámájában a következőket írja: a pogrom elhárítására egy cáddik sírján két árvát esketnek össze.

A pápai zsidók ugyancsak rendeztek egy ilyen esküvőt: „A pápai nagy kolerajárvány idejében a temetőben tartották meg egy árva fiú és egy árván maradt leány esküvőjét és ott az egész hitközség jelenlétében – a sírhantra felállított Chupa alatt – eskették össze az ifjú párt.”9 Folytatja a gondolatmenetet Scheiber.

 

A szokás felbukkanásai Lengyelországban és Cfáton

Kelet-Európában először Varsóban élesztették fel ezt a legendát. Egy 1916-ban született lengyel festő, aki Opatów jiddis közösségéből ván­dorolt Kanadába 1934-ben, Kirshenblatt Mayer: The Black Wedding in the Cemetery, ca. 1892, címmel, 1996-ban festette meg színes és vi­dám festményét, utalva a hagyomány meglétére a lengyel vallásos közösségekben.10 Az is tudható, hogy a holokauszt idején több len­gyel város gettójában, ahol a ször­nyű körülmények miatt tífusz és más egyéb járvány is felütötte a fe­jét, felmerült egy hasonló esküvő meg­szervezése, hogy a haláleseteket csökkentsék.

I. Bashevis Singer: A Sátán Gorajban cí­mű regényében is olvashatunk a ha­gyományról: „Ezután a vőlegényt a menyegzői sátorhoz kisérték, amelyet az imaház és a régi temető kö­zött állítottak fel. Az imaház ud­varát megtöltő kicsiny hantok is­ko­lás gyermekek sírját jelölték, akik inkább mártírhalált szenvedtek 1648-ban a hajdamakok és a tatárok részéről, mintsem elhagyják hitüket és rabszolgának adják el őket.”11 Scheiber az izraeli Szafedből is idéz adatot a szokásra. 1865-ben Jószéf Káró és Kicchák Lurja sírjai közt rendezték meg egy szegény pár esküvőjét a kolera megelőzésére.12

 

A szokás kötelezõ elemei

A különleges szokásnak számos olyan eleme van, ami, úgy tűnik, min­denhol, ahol ilyen esküvőt tartottak, hasonló volt. Az esküvőt min­den esetben valamilyen bajelhárításra, konkrétan valamilyen járványbetegség megszűnésére tar­tot­ták meg. Általában a vallásos haszid közösségek közt élt a szokás, ha lehetett, egy híres csodarabbit is hívtak a ceremóniára. Személyes je­lenléte a betegséggel szembeni erőt jelképezte. Az esküvő lényege a jó cselekedet volt. Minden esetben betegségben szenvedő vagy testi fogyatékos, árva vagy nagyon szegény sorból jövő zsidó nő és férfi volt a házasulandó személy. Fontos volt az is, hogy a közösség biztosítsa a pár jövőjét, ezért a házaspárnak pénzadományt és egyéb tárgyi felajánlást is gyűjtöttek. A zsidó esküvő legfontosabb kelléke a hüpe, a temetőben szimbolikusan mindig fekete volt.

A spanyolnátha idején ezt a hagyományt a szatmárnémeti és a miskolci főrabbi is felújította, de Budapesten a rákoskeresztúri temetőben is volt hasonló esküvő.

2020. március 19-én a haredi közösségek által lakott Bné Brak temetőjében a koronavírus megfékezésére fekete hüpe alatt összeadtak egy párt.

 

Czingel Szilvia írása

A cikk az Egység 129. számában jelent meg. 

 

1 Interjú Marta Jakobovics holokauszttúlélővel. Az interjú a Centropa Alapítvány tulajdona.; 2 Reggeli Hírlap 1918. október 13.3.; 3 Székely Nép 1918. október 18.86.; 4 Ung, 1918. október 22.2; 5 Budapesti Napló, 1911. május 18.116.11.; 6 Szegedi Friss Ujság, 1927. január.30. 26. sz.4.; 7 Egyenlőség, 1918. október 26.11.; 8 Scheiber Sándor: Folklór és tárgytörténet. Budapest, 1986. 1096-1152.; 9 Uő. 1146.; 10 http://www.museumoffamilyhistory.com/ce/kirshenblatt/kirshenblatt-black-wedding.htm?fbclid=IwAR3N5jLIf7RH2miUwlBp4-nrMvjk-z53OBiDoQjkPHxyahftBjAn_K14y3g; 11 Scheiber 1986. 1127.; 12 Scheiber 1986. 1146.

Megjelent: Egység Magazin 30. évfolyam 129. szám – 2020. április 1.

 

Megszakítás