Élménybeszámoló a Pilisi Hétvégéről
Áldott legyen az Örökkévaló, mert akaratából Pilisen lehettem, s életemben először, ó’seim hagyománya szerint fogadhattam, ünnepelhettem és búcsúztathattam a sábeszt. Köszönettel tartozom a lubavicsi rebbe tanítványainak, akik lelkes, fáradhatatlan tevékenységükkel, tudatában küldetésüknek, családi, ünnepi hangulatot teremtettek, segítségükkel imádkozhattam, s megízlelhettem őseim kiapadhatatlan forrásának ízét, megismerkedhettem a magyar és az egyetemes zsidóság időszerű kérdéseivel.
Felemelő érzés volt átérezni, hogy egy közösséghez tartozunk, olyan barátok között lehetek, akikkel mintha mindig is együtt lettem volna.
Miként történhetett meg, hogy amikor az a megtisztelés ért, hogy a Tóra elé állhattam, csak egy rabbi segítségével mondhattam el az imát, hiszen Zentának, annak a városnak a szülöttje vagyok, amelyet méltán tekintettek a Törvények leghűségesebb követőinek és híveinek? Mentségemre csak azt hozhatom fel, hogy a vészkorszakban megsemmisült e példás közösség, a kisszámú túlélő között volt anyám és apám. Még 1948-ban, születésem évében maradtak annyian, hogy életem nyolcadik napján megkötetett a szövetség.
Az előbb jelzett évben szétszóródott a világban Zenta zsidóságának maradéka, mindössze öten-hatan nem távoztak, s mire betöltöttem 13. életévemet, elmaradt a hagyományos ünnep, amelynek örömét 59.-ik életévemben érezhettem át, áldott legyen az Örökkévaló, mert nem feledkezik meg azokról, akiknek szívében sosem alszik ki őseik hagyományához való ragaszkodás, ha nem is állt módjukban megismerniük és betartaniuk a Törvényeket.
Amikor Pilisen testvéreim körében megtartottuk az elmaradt ünnepet, éreztem ujjaim enyhe remegését, olyan izgalmat, mint néhány évvel ezelőtt, amikor külföldről elküldték címemre egy esküvőt megörökítő fényképet, amelyen felismertem az akkor 10-15 éves anyámat és nagyanyám, született Harstein Gizella elmosódott arcát. Évekkel ezelőtt tűz ütött ki a zentai irattárban, megsemmisültek a nagyanyámra vonatkozó okmányok. Nincs semmi nyoma, hogy élt. Elmosódott, mint arca a fényképen. Felismerni vélem a menyasszony közelében ülő dédnagymamámat, továbbá az egyik nagybátyámat.
Hogy miért dobogott hevesebben a szívem, mind testvéreim körében, mind a fénykép láttán, holott Pilisen ünnepeltünk, saját ünnepemet, s a fénykép derűt, jókedvet sugárzó arcú csoportot örökített meg? Mert a legközelebbi hozzátartozóim jelenléte alapján a többiek is közeli rokonaim lehettek, a menyasszony és a vőlegény, a velük egy sorban ülő, a mögöttük álló kaftános, szakállas, pajeszos bácsik és fiatalemberek, akik mintha Sólem Aléhem regényéből léptek volna ki, hogy lefényképezkedjenek. Csak annyit tudok róluk, ragaszkodtak hitükhöz, mint messze földön híres rabbijuk, akinek emlékét példabeszéde örökítette meg. Ennek lényege, ha a sivatagban oroszlán támad rád, bízd magad a Teremtődre.
Valamennyien nagyon kötődtek szülővárosukhoz, ha nem látták a városháza tornyát, elbizonytalanodtak, iránytű nélkül maradtak. Ha nem kényszerültek rá, ki sem tették lábukat a városból. Többségük, közöttük hozzávetőleg nyolcvan közelebbi és távolabbi rokonom, legmesszebbre a lengyelországi átkozott pályaudvarig jutott, és onnan nem tért vissza.
Az egyetemet Újvidéken fejeztem be, e városban telepedtem le, alakítottam családot, tagjai vagyunk a zsidó közösségnek, feleségemmel rendszeresen eljárunk a hétfői találkozókra. Egy olyan országban, mint amilyen a felbomlott Jugoszlávia volt, ahol 22 nemzet, nemzetiség élt, a zsidó zsidó lehetett, nem várták el tőle, hogy szerbnek vagy horvátnak, esetleg magyarnak vallja magát. A népszámlálásokkor csak a nemzetiséget tüntették fel, a zsidó származás nem járt sem előnnyel, sem hátrányos következményekkel, tábornokok, nemzetközi hírű orvosok, jó tollú újságírók, színészek kerültek ki sorainkból. Jugoszláviában – ellentétben a népi demokrácia többi országával – nem rendeztek anticionista pereket, nem söpört végig antiszemita nullám, a nacionalizmus minden megnyilvánulását csírájában elfojtották.
Nem vontuk le a tanulságot szét-szóródásunk történetéből, szellemileg, anyagilag gyarapodtunk, s noha zsidónak vallottuk magunkat, elkényelmesedtünk, elhanyagoltuk vallásunkat. A vészkorszakot túlélt nemzedék – részben az átélt traumák miatt – tudata alá szorította a hagyományokat, amelyek szépségével, gazdagságságával nem ismertettek meg bennünket, a vészkorszak utáni nemzedék tagjait.
Aztán a múlt század 80-as éveinek végén fellángolt a nacionalizmus, színre lépett ikertestvére, az antiszemitizmus, éspedig olyan városokban is, ahol sohasem élt zsidó, bizonyítva azt, hogy az antiszemitizmus burjánzásához nem szükségeltetik zsidó.
Az előbbi téma azonban már nem kötődik a Pilisen eltöltött sábeszhez, részletezése beárnyékolná azt a fenséges érzést, örömet, hogy testvéreim között lehettem, azoknak a Törvényeknek szellemében élhettem, amelyekhez Zenta zsidó közössége mélységes meggyőződéssel, rendíthetetlen hittel ragaszkodott.
Ismételten köszönetet mondok Oberlander Báruch rabbinak, valamennyi vendéglátómnak, s reményemnek adok hangot, hogy Báruch rabbival a kapcsolat tartós marad, s ha valamiben szolgálatára lehetek, szívesen megteszem.
Megjelent: Egység Magazin 17. évfolyam 60. szám – 2014. augusztus 3.