Fontos micva a négyféle növény – citrusgyümölcs (etrog), pálmaág (luláv), mir­tusz­ág (hádász) és fűzfaág (árává) – beszerzése, és a belőlük készített csokorral az Örökkévaló előtti örvendezés. Fontos ügyelni arra, hogy a csokor tartozékai háláchikus szempontból megfelelőek legye­nek – írja az Egység magazin

Elsősorban a következő dolgokat kell fi­gyelni: az etrognál – legyen a külleme tö­kéletes, ne legyenek rajta repedések és fe­kete sebek, a pitemje (a gyümölcs végén lévő kinövés, bütyök) – ha nőtt – ne hiányozzon, illetve az ukác (szárrész) szintén ép legyen; a lulávnál – a pálma lombja legyen teljesen zárt, ne ágazannak szét a levelei, illetve a „gerince” ne legyen hasadt; a hádászimnál és árávotnál – a hegye ne hiá­nyozzon. A lulávot, a hádászt és az árávát csokorba kell kötni, úgy, hogy a luláv (ge­rincével felénk) jobb oldalán három hádász (bizonyos chászid közösségekben akár több mint hármat is tesznek rá), és a bal oldalán két árává legyen. Az etrogot nem tesszük közéjük.

 

Kis szukoti növényhatározó

Luláv A luláv a datolyapálma (héberül: dekel támár) középső, még összezárt állapotban levő levele. A datolyapálma a zsoltárok szerint az igaz ember jelképe. Gyümölcse egyike a hét termésnek, mellyel az Örökkévaló megáldotta Izrael földjét. Vannak hím és nőnemű fák, utóbbiak hozzák a termést. A fa érdekessége, hogy mostoha körülmények között sem hal ki, viszont nem … Olvass tovább

 

 

Haszid szokás szerint: a bal és jobb oldalon egy-egy árává (bel­jebb) és hádász (kijjebb), illetve közé­pen még egy hádász. A csokrot még ünnep előtt kell elkészíteni, lehetőleg a sátorban, ezzel is összekötve az ünnep két micváját. Mindenki törekedjen arra, hogy legyen saját csokra. Akinek nincs ünnepi csokra, az a zsinagógákban általában találhat használatra.

 

A luláv lengetés rendje

3/9: A luláv lengetés rendje

 

Megszakítás