A betegek látogatása és gondozása a Tóra legfontosabb parancsolatai közé tartozik. Alább megismerheti e fontos micva részleteit.
- A parancsolat neve bikur cholim, ami szó szerint annyit tesz: betegek látogatása. Így írjuk héberül: ביקור חולים
- A beteglátogatás kiemelt helyet foglal el a parancsolatok között. A Talmud (Sábát 127/a) szerint az, aki gyakorolja ezt a micvát, az egyaránt számíthat jutalomra ebben a világban és a következő világban is.
- A betegek látogatása azon parancsolatok közé tartozik, melynek nincs felső határa, tehát lehetőségeinkhez mérten minél többet kell gyakorolni. Természetesen ez csak abban az esetben igaz, ha a meglátogatott személy számára örömöt jelent a jelenlétünk.
- Nem mindegy, hogy melyik napszakban látogatjuk meg a beteget. A hagyomány szerint a kora reggeli és a késő esti órákat jobb kerülni. Érdemes előre megtudakolni, hogy a beteg mikor értékelné a leginkább a látogatást.
- A bikur cholim olyan fontos micva, hogy maga az Örökkévaló mutatott példát belőle, amikor látogatást tett a körülmetélése után gyengélkedő, 99 esztendős Ábrahámnál.
- A Talmud (Bává Meciá 30/b) szerint aki meglátogat egy vele egykorú beteget, átveszi a betegség egyhatvanad részét. Ez azonban nem menti fel a micva gyakorlása alól.
- Nemcsak magára a betegre kell odafigyelni, hanem a környezetére is. Amikor a Misna híres bölcse, Akiva rabbi meglátogatta betegeskedő tanítványát, látta, hogy egy igen elhanyagolt és koszos szobában fekszik. A bölcs erre összesöpört és felmosott. Tanítványa ezután hamar felépült és azt mondta: Rabbi, miattad tért vissza belém az élet!
- Aki meglátogat egy beteget, köteles imádkozni annak felépüléséért. A Talmud (Nedárim 40/a) szerint aki így tesz, életet ad a betegnek. Aki viszont nem, az olyan, mint aki vért ontott.
- Érdekes szabály, hogy a betegnél időzve nem ülhetünk magasabb helyen, mint ő. Ennek az az oka, hogy az isteni jelenlét a beteg ágyán pihen és nem lenne illendő magasabbra helyezni magunkat nála.
- Mielőtt valamilyen parancsolatot teljesítünk, általában elmondjuk az adott micvára vonatkozó áldást. A beteglátogatás esetében azonban ez nincs így. Ugyanis előfordulhat, hogy a beteg számára mégsem örvendetes a látogatásunk, tehát elképzelhető, hogy minden jó szándékunk ellenére nem teljesítettük a parancsolatot.
- A Tóra egyik legfontosabb célja, hogy békét és harmóniát hozzon a világra, ezért nem szabad különbséget tenni zsidó és nem zsidó beteg között. A Talmud így írja (Gitin 61/a): „Egyaránt el kell látni a nem-zsidó szegényeket és a zsidó szegényeket, meg kell látogatni a nem-zsidó betegeket és a zsidó betegeket és el kell temetni a nem-zsidó halottakat és a zsidó halottakat, hogy béke honoljon közöttünk.”
- Minden hitközség létrehozta a maga beteglátogató egyesületét, ahol megszervezik a betegek látogatását, ellátását, a kóser élelmiszer eljuttatását a kórházba, a család támogatását, stb. Budapesten 1870-ben zsinagógát is alapított ez az egyesület, a Dessewffy utca 23. alatt.
Fotó: Jake Thacker on Unsplash