Elgen Long, az Alaska Airlines fiatal pilótája önként jelentkezett, hogy 12 fordulóval 1800 veszélyben lévő zsidót szállítson Jemenből Izraelbe egy titkos akció keretében 1949-ben.

91 évesen Long először látogatott vissza Izraelbe, ahol az általa kimentett emberek családjaival találkozott és felelevenítette az izgalmas vállalkozás pillanatait. „Folyamatosan a levegőben voltunk, nem volt semmilyen repülési tervünk, és minden titokban zajlott” – emlékezett vissza.

A haifai katonai temető azon részén, amelyben az 1948-ban, a függetlenségi háborúban elhunyt hősök nyugszanak, ritkán látni látogatókat. Az elesettek szülei már nem élnek, a másod- és harmadgeneráció tagjai pedig kevésbé érzik közel magukhoz a rég meghalt, általuk talán csak hallomásból ismert rokonokat. A temető szomszédos, „Máchál” szekcióját, ahol a külföldi önkéntes katonák sírjai domborulnak, még kevesebben látogatják.

Múlt pénteken azonban a temető különleges látogatót fogadott. Elgen Long a nevadai Reno-ból érkezett, hogy bajtársaira emlékezzen, akikkel együtt vett részt a „Sasszárnyak” fedőnevű akcióban. Egykori barátja, Wayne Pick sírjánál Long így emlékezett vissza a történtekre: „Akkoriban az Alaska Airlinesnál dolgoztam navigátorként, Curry kapitány pedig egy DC-4-es repülőgép pilótája volt. Tel-Avivban voltunk, mert sok hontalan menekültet szállítottunk Kínából Izraelbe. Miután megérkeztünk, egy hotelben szállásoltak el minket. Nem tudtuk, mihez kezdjünk magunkkal. A cég ekkor táviratot küldött, melyben az állt, hogy Adenbe küldtek minket, hogy ott találkozzunk egy parancsnokkal. Miután megérkeztünk, a parancsnok elmondta, hogy sok jemeni zsidó várakozik a városban, akik a sivatagon keresztül, gyalog tették meg az utat Adenig. Nagyon rossz állapotban voltak, senki sem tudott gondoskodni róluk és megvédeni őket. Járvány is pusztított közöttük és mihamarabb Izraelbe akartak jutni. Megkérdezte, hány embert tudnánk egyszerre elvinni. Úgy becsültük, hogy átlagosan nem nyomhatnak többet, mint 36 kg, ráadásul csomagjaik sem voltak. 150 embert tudtunk így a fedélzetre engedni, hogy az üzemanyagunk még éppen elegendő legyen Tel-Avivig. Körülbelül 2000 embert szállítottunk Izraelbe. Mi voltunk az egyetlen járat és az egyetlen személyzet. Mivel élet-halál kérdése volt, hogy minél gyorsabban végezzünk az akcióval, megállás nélkül repültünk, még szombaton is. Ez még a híres „Varázsszőnyeg” akció előtt történt. Abban az akcióban már székek és padok is voltak a gépeken, melyek azonban így csak legfeljebb 120 embert tudtak szállítani. Abban az egy évnél is tovább tartó akcióban is részt vettem, egyike voltam a hattagú személyzetnek. Navigátorként fontos szerepem volt, mert ellenséges arab államokkal voltunk körül véve, és a háború csak akkoriban fejeződött be. Teljesen titokban dolgoztunk, nem használtunk térképeket vagy rádiót. Egyszerűen berepültünk a Vörös-tenger közepéig, északnak fordultunk az Akabai-öböl felé, aztán Um-Rásrásnál (a mai Éjlát) léptünk be Izraelbe, onnan Beer Sevá felé folytattuk az utat, majd Lodnál szálltunk le.”

70 évvel az akció után Long egy izraeli–amerikai szervezet és a jemeni zsidó örökség alapítvány meghívására érkezett Izraelbe. Az egyik szervező, Sáchár Ázáni így számolt be az ötlet megszületéséről: „Amikor konzulként dolgoztam Alaszkában, felfedeztem, hogy Anchorage-ben működik egy zsidó múzeum. Ott olvastam Elgen Long történetéről. Felkerestem, és szerveztem a számára egy ünnepséget. Amikor meghívtam Izraelbe, két kérése volt: szeretett volna találkozni az általa megmentett zsidók leszármazottaival, és el akart látogatni Wayne Pick sírjához Haifában.” Később kiderült, hogy Ázáni apja és nagyapja szintén Long repülőgépén érkezett Jemenből Izraelbe.

Long a haifai sír mellett a könnyeivel küszködve emlékezett meg barátjáról: „Ő tanított meg repülni. Bátor pilóta volt, aki Tiger Line gépeket vezetett. Én akkoriban még csak ismerkedtem a teherszállító repülőgépekkel. Sokat tanított és nagyon türelmes volt velem. Nagyszerű munkát végezet, remek tanár volt. Barátok lettünk, sok sört megittunk együtt.” Long egy Nevadából hozott követ helyezett el Pick sírjára. „Nemsokára újra együtt repülünk” – mondta. Wayne Pick híres pilóta volt, a második világháborúban sok bevetésen vett részt Németország felett. A függetlenségi háborúban Izraelben önkénteskedett, majd visszatért Amerikába. 1979-ben, már gyógyíthatatlan betegként az volt a kívánsága, hogy Izraelben temessék el.

A jemeni zsidó örökség megőrzéséért alakult alapítvány vezetője, Dr. Jigál Ben-Sálom így méltatta a navigátort: „Long egyike volt azoknak a nagyszerű embereknek, akik Izrael születésekor az életüket kockáztatva mentették ki a zsidókat Jemenből. Hálával tartozunk mindezért. A jemeni zsidók alijája és beilleszkedése az izraeli társadalomba a cionista mozgalom egyik nagy sikere, melyhez Long is hozzájárult.”