Szombat, Szukkot - Ünnepi gyertyagyújtás időpontja: 2020-10-02 18:02 - Ünnep kimenete: 2020-10-04 19:02:00

Pecsét a kóser ételen

A kóser ételek kapcsán létezik egy kevésbé ismert háláchá, amely szerint azon kívül, hogy az étel előállításának meg kell felelnie a kóser szabályoknak, a szállítás során is figyelnünk kell a kész ételre, nehogy elcserélődjön (Sulchán áruch JD 118:1. Lásd még Kásrut vöhechsérim böháláchá 2. fejezet).

Amikor egy kóser étel vagy alapanyag kikerül a kósertartó zsidó felügyelete alól és olyanhoz kerülhet, akire vagy nem vonatkoznak a kósersági előírások, vagy vonatkoznak ugyan, de nem tartja magát azokhoz (lásd RöMÁ uo.), akkor az élelmiszert az előírásoknak megfelelően le kell zárni (pecsételni), mivel az ilyen személytől nem várható el, hogy ugyanolyan fontos legyen a neki is a kóser étel és vigyázzon rá, hogy ne cserélődjön el. A csomagolásnak úgy kell záródnia, hogy ne lehessen látható sérülés nélkül kinyitni és visszazárni azt, vagyis ne lehessen nyom nélkül hozzáférni az élelmiszerhez (lásd uo. 129:1. végén).

A csomagolás tekintetében különbséget tesz a Sulchán áruch (uo.) az ételek között az alapján, hogy bibliai, vagy csak rabbinikus tilalom vonatkozna rájuk, ha nem megfelelően kezelnék őket. Előbbi esetben dupla csomagolásban kell lennie (chotám bötoch chotám), vagyis a csomagoláson még egy réteg csomagolás vagy még egy pecsét kell, hogy legyen. Rabbinikus tilalmak esetén egy réteg csomagolás elegendő. Bibliai előírás vonatkozik a húsra, a halra, a borra, míg rabbinikus előírás vonatkozik a tejre és tejtermékekre, valamint a kenyérre.

Ha az ételt megfelelő csomagolás nélkül adták át, akkor már nem lesz fogyasztható (uo. 6.). Azonban, ha mégis megtörtént így az átadás, akkor a legtöbb vélemény szerint (uo. 10.) fogyasztható abban az esetben, ha az élelmiszer kicseréléséből a legkisebb haszna sem származna annak, akik szállítja (Kásrut… uo. 98. oldal). Azonban nem szabad erre hagyatkozni, hanem mindig megfelelő csomagolásban kell az élelmiszert szállítani, ezzel megelőzve azt az esetet is, amikor valaki például rosszindulatból cserélné nem kóserre a kóser élelmiszert (lásd Káf háChájim 118:111–112.; Kásrut… uo. 95–98. oldal).

Ennek megfelelően a Budapesti Ortodox Rabbinátus által ellenőrzött kóser pékáru esetében arra figyelünk, hogy mindig csomagolva legyenek szállítva. A hús esetében a dupla csomagolást úgy oldjuk meg, hogy a becsomagolt húsra még egy pecsétes zárjegy kerül.

Oberlander Báruch

  • Küldés emailben