Miért volt fontos a hatalmas görög birodalom számára, hogy megszüntesse az apró zsidó nép szokásait? A válasz – mondja az aish.com írása – a kétfajta világnézet összeütközésében rejlik.
A zsidó történelem egyik legsötétebb pillanatában zsidók egy kis csapata teljesen valószínűtlen módon fényt gyújtott, fényt adott a zsidóság elkövetkező nemzedékeinek. A hanukai történet a polgári időszámítás kezdete előtti 164-ben kezdődik. A görögök jelentős számbeli fölényével bátran szembenéző makabeusok önfeláldozó ellenállása és a Szentélyért, valamint a zsidó nép jövőjéért folytatott harca végül csodás győzelemhez vezetett. A 150 ezer főt számláló görög sereg szétfutott. A Szentély romjai között a felkelőknek sikerült egyetlen korsónyi tiszta olajat találnia, menórát állítottak és mécseseket gyújtottak, melyek messze tovább égtek, mint amennyi ideig természetes körülmények között ez elvárható lett volna. Egészen pontosan nyolc napig.
Mi okozta, hogy a hatalmas görög birodalom ennyit foglalkozott egy apró nép furcsa szokásainak megszüntetésével? A válasz nemcsak a politikai hódításban, hanem a világnézetek ütközésében keresendő.
Hanuka megértéséhez először a görögöket kell megértenünk. A görögök az emberi teljesítmény nagymesterei voltak. Ünnepelték a fizikai szépséget, az intellektuális teljesítményt és a tökéletes művészi kifejezést. E kultúra számtalan nagyszerű dolgot hagyott ránk, azonban az ideális szépségre törekvő felszín mélyen az emberi szempontokban és tudatosságban gyökerező világnézetet rejtett. A görögök számára a művészet célja a művészet volt, a szépség célja a szépség, a tudomány célja pedig a tudomány. Soha semmit nem tettek Istenért. Ezt láthatjuk a görög mitológiában is: a görög istenségek mindössze emberfeletti erőkkel és emberi gyarlóságokkal rendelkező alakok. A görögök nem ismerték az Egyetlen Létezőt, aki erkölcsi szempontok szerint és meghatározott célok felé irányítja a világot. Legfelsőbb hatalom nélkül a társadalomban mindenki azt tette, amit jónak látott, vagyis a hedonizmust, a szépségideál keresését és a hódítást sosem akadályozták morális kérdések.
A zsidóság azonban, ez a makacs kis nemzet az útjukban állt. Míg más meghódított nemzetek egyszerűen hozzáadták a görög istenségeket a már meglévő panteonhoz és gond nélkül felvették a görög szokásokat, addig az egyetlen és láthatatlan Istenben hívő, az isteni erkölcs által vezetett zsidók ellenálltak a görög értékrendnek. A görögök a zsidók fizikai elpusztítása helyett szellemi elpusztításunkra törekedtek: tiltásaikkal aláásták a tórai értékeket, hogy bebizonyítsák: az ő életmódjuk magasabb szintű. A midrás elmondja, hogy három rendkívül fontos parancsolat megtartását tiltották meg: a szombattartást, az újhold megszentelését és a körülmetélést. Miért éppen ezeket érezték fenyegetőnek a görög kultúra ellenében?
1. Szombattartás: a sábát, vagyis a szombat megtartása által a zsidók hétről hétre tanúságot tesznek amellett, hogy az Örökkévaló isten teremtette a világot. A munkától való tartózkodás által elismerjük, hogy Ő a teremtő, az Övé a hatalom és Ő irányítja a világegyetemet.
2. Az újhold megszentelése: Isten az embereknek adta a hatalmat, hogy bejelentsék az új hónapot az újhold megszentelésével. Ezáltal a zsidók képesek voltak egy naptár összeállítására, vagyis a hónapok fölött is hatalmuk volt. A görögök minden hónapot más és más istenségnek szenteltek és nem tudták elfogadni, hogy emberi intervenció – és különösen zsidók – által befolyásolható a kozmosz működése.
3. Brit milá – körülmetélés: a görögök a férfiak testét a világ legtökéletesebb formájának látták. A különféle sportcsarnokok templomokként is szolgáltak. Ezzel szemben a zsidó gondolkodás az isteni parancsolatok követésére helyezi a hangsúlyt, hogy ezzel is kijavítsuk saját emberi hibáinkat.
A tilalmak a zsidóság szívébe vágtak. A spirituális támadásra és az Izraelt megszálló görög csapatok fizikai atrocitásaira adott válaszként indult meg a makabeusok felkelése, mely végül csodás győzelemmel végződött minden várható eredménnyel szemben.
Hanuka legfontosabb elemei közé tartozik, hogy hálát adjunk és dicsérjük Istent, amiért csodákon keresztül megtartotta a zsidó népet a görög sereg és az asszimiláció ellenében. A görögök három tilalma a zsidó identitás három kulcspontját érinti. Ezek azok a pontok, melyek egy zsidó embert mindig és minden körülmények között megkülönböztetik más nemzetek fiaitól:
1. a sábát megtartásával elismerjük a Teremtő Isten felsőbbrendűségét és uralmát az egész világ felett.
2. az újhold megszentelésével elismerjük, hogy szabad akaratunk segítségével képesek vagyunk befolyásolni a világegyetemet
3. A körülmetéléssel kihangsúlyozzuk, hogy az Örökkévaló társai vagyunk a tökéletlen világ jobbá tételében
Ahhoz, hogy mélyebben élhessük át az idei hanukát, szakítsunk néhány percet arra, hogy a menóra előtt ülve a zsidóság fent említett három alapértékén meditálva hála töltse el a szívünket. A hála érzése pedig váljon örömmé és sugárzó fénnyé. Így válhatunk eggyé a menóra mécseseiből szétáradó fénnyel, mely elűzi a tél sötétjét.