Kedves Koves Slomó,
Először is hadd mutatkozzak be: ------ Roland vagyok. Jelenleg Kaliforniában élek, de Magyarországon, Cs---n nőttem fol. Keresztény (Adventista) neveltetést kaptam, de mivel anyai részről zsidó származású vagyok, érdeklődők a gyökereim, a zsidó kúltura, és a vallás iránt. Amikor Budapesten laktam, es tehettem, eljartam a Jesivaba szombatkezdesre, es nagyon sok jo elmenyt szereztem ott, szivesen gondolok vissza azokra az estekre. Ott szemelyesen is talalkoztunk, de annak mar lassan 7 eve, es azota nem voltam a Jesivaban. Miskolcra koltoztem, ott is elmentem a zsinagogaba par szombaton, de az mas volt, mint a Vasvari utcaban.
Nagyon sok kerdes van, ami foglalkoztat, es szeretnem megtalalni ra a valaszt, ezert is fordulok onhoz. Van valami, amit nem ertek a teremtessel kapcsolatban:
Hogyan tortent?
1. - Isten a teremteskor megteremtette a vilagot
ugy ahogyan az most van (taplalkozasi lanc,
biologiai korforgas), es teremtett ragadozo
allatokat, verszivokat, dogevoket, es erre a vilagra
mondta, hogy az jo.
vagy
2. - Isten nem programozta a gyilkolast az
allatokba, olyan Foldet teremtett, ahol nem voltak ragadozok, olyat, mint amilyennek a
mennyet kepzeljuk: egyutt legel az oroszlan es a
barany, es kesobb, a bunbeeses utan valtozott meg
a termeszet. Akkor viszont ki valtoztatta meg?
Isten? Vagy Satan? Lehet Satannak erre hatalma? Ki
teremtette a virusokat, a betegsegeket?
Valaszat elore is kosznom,
Roland
Kedves Roland
A Biblia zsidó kommentárjai szerint a nagy fordulat nem sokkal a teremtés után történt. Mégpedig Ádám és Éva első bűne, a tiltott fa gyümölcse hozta meg a gyökeres változást a világ természetében. Isten ugyanis olyan világot teremtett, ahol valóban az állatok természetében nem volt benne a ragadozás. Az első bűn után változott meg az állatok természete ragadozóra, és a ragadozás még tovább vadította őket. Egyes értelmezések szerint ezt úgy kell érteni, hogy ragadozó állatok korábban is voltak, de csak az élelmükért öltek más állatokat, és soha nem fölöslegesen. A próféta szerint a Messiás eljövetelével visszaáll a régi világrend és az “oroszlán a báránnyal együtt lakik”. A Maimonidesz szerint ez azonban csak jelképes prófécia, amely a világ népei közötti békére utal.
A Sátánról pedig egy szóban annyit, hogy a zsidóság szerint létezik a sátán fogalma, de ez sohasem mint egy Istennel ellentétes önálló entitás. Ez ugyanis egy dualista világnézet, ami nem összeegyeztethető a monoteizmussal. A judaizmus szerint a Sátán (és a rossz általában) Isten küldöttje, amely azért teszi próbára az embert, hogy ezzel az Istenhez való kötődését erősítse. A témában bővebben ajánlom, ezt az előadást.
Üdvözlettel
K Slomó