Ácháré Mot – Ködosim פָּרָשׁוֹת אַחֲרֵי-קְדֹשִׁים

Ezen a héten két hetiszakaszt olvasunk:

az Ácháré Mot-ot
és
a Ködosim-ot.

Az első szakaszunk – Áchré Mot (3Mózes 16-18.) – a Jom Kippuri Szentély-szertartás módozatait, áldozatait, ismerteti, elsősorban azt a gyakorlatot, hogy a szolgálattevő főpap ún. “bűnbakot” küld a pusztaságba, amely “magával viszi Izrael népének vétkeit”.

Ezenfelül a szakasz – amit gyakran együtt olvasunk a következő, Ködosim, szakasszal – a zsidó élet szentségéről tárgyal, ezzel kapcsolatos vonatkozásban előírásokat tartalmaz.

A második hetiszakaszunkban – Ködosim (3Mózes 19-20.) – a mindennapi élet zsidó vetületének megszentelt volta a téma, és a Tóra részletesen kifejti az elvet, miszerint ez a “szentség” a Tóra parancsolatainak szigorú betartásában és a zsidó különállás – a népektől való elkülönülés – konzekvens megőrzésében merül ki.

“És elkülönítelek benneteket a népektől, hogy az enyéim legyetek” – mondja a Tóra. Bölcseink hozzáteszik: “Ha elkülönültök a népektől – az enyém vagytok. Ha nem – akkor odaadlak Nebuchadnecárnak és társainak”! (Torát Kohánim 10.)

Ácháré (3Mózes 16–18.) פָּרָשָׁת אַחֲרֵי

A hetiszakasz tartalmából

  • Nádáv és Ávihu halálát követően az Örökkévaló óva int a „szentségbe” való illetéktelen belépéstől. Csupán egyetlen személy, a Kohén Gádol (a főpap), és ő is csupán egy évben egyetlen egyszer léphet be a Szentély legbelső helyiségébe, hogy ott felajánlja a megszentelt füstölőszert az Örökkévalónak. – 3Mózes 16:1–2.
  • Egy másik jellemzője az engesztelő napi szolgálatnak a sorsvetés, amelynek során eldől, hogy két kecskebak közül melyiket áldozzák fel Istennek és melyiket küldjék el, hogy magával vigye Izrael bűneit a pusztaságba. Ezen kívül még különböző más áldozatok is voltak, amelyek egy részét a vérrel együtt a kinti oltáron, más részének vérét pedig a Szentek Szentjében ajánlották fel. A „kinti” (Szentek Szentélyén kívüli) szolgálatot az egész évi díszes ruhájában végezte a főpap, amikor azonban a Szentek Szentjében lépett, egyszerű fehér ruhát öltött. Minden ruhacsere alkalmával meg kellett mosnia kezét és lábát. – 3Mózes 16:3–34.
  • A hetiszakasz óva int attól, hogy állat- és lisztáldozatot a Szentélyen kívül bárhol máshol hozzanak, megtiltja a vér fogyasztását, és részletesen tárgyalja azokat a törvényeket, amelyek tiltják a vérfertőzést, illetve más hasonlóan tilos nemi érintkezéseket. – 3Mózes 17–18.

Ajánlott olvasmányok:
A hetiszakasz teljes szövege
Rási kommentárja a hetiszakaszhoz (PDF)
Naftali Kraus: Hetiszakasz a chászid folklór tükrében
Hurwitz Salom: “Szentek legyetek”
Köves Slomó: Ácháré mot
Szemelvények Rásinak a Tórához írt kommentárjaiból

Ködosim (3Mózes 19–20.) פָּרָשָׁת קְדֹשִׁים

A hetiszakasz tartalmából

  • A hetiszakasz a következő kijelentéssel kezdődik: „Szentek legyetek, mert szent vagyok Én, az Örökkévaló, a ti Istenetek”; s ezt több tucat olyan micva (isteni parancsolat) követi, amelyek révén a zsidó megszenteli magát, és kapcsolatba kerül Isten szentségével. – 3Mózes 19:2.
  • Ezek között találhatók: a bálványimádás tilalma; a jótékonykodás micvája; a törvény előtti egyenlőség elve; a szombat; a nemi erkölcs; az üzleti tisztesség törvényei; a szülők tisztelete; az élet szentsége. – 3Mózes 19–20.
  • A hetiszakaszban található az a kijelentés is, amelyet a híres bölcs, Akiva rabbi a Tóra egyik legfőbb alapelvének nevezett, és amelyről Hillél azt mondta: „Ez maga a Tóra, a többi csupán kommentár” – Szeresd felebarátod, mint magadat! – 3Mózes 19:18.

Ajánlott olvasmányok:
A hetiszakasz teljes szövege
Rási kommentárja a hetiszakaszhoz (PDF)
Naftali Kraus: hetiszakasz a chászid folklór tükrében
Köves Slomó: Legyél szent, de azért ember
Szemelvények Rásinak a Tórához írt kommentárjaiból