39. 📖 Kitzur Sulchan Aruch

Az étkezés előtti evésnek vagy ivásnak szabályai

Az étkezés előtti evésnek vagy ivásnak szabályai (3 pontban)
1. (Étkezés előtt bráchával megmossák a kezeket, 1. lej. köv. fejezet). Aki a mosdás előtt oly dolgokat akar enni, melyekből lakoma közben is enni fog, akár olyan dolgokat, melyekre kell bráchát mondani lakoma közben is, pl. a gyümölcsökre, akár olyanokat, aminőkre lakoma közben nem kell bráchát mondani, pl. főzeléket, hüvelyes veteményeket, vagy ha burgonyát eszik, ugyanúgy, ha inni akar a mosdás előtt (a boron kívül) oly italt, melyet ebédje közben is iszik, – a törvénytudók véleménye elütő arra vonatkozólag, hogy az ebéd utáni asztali ima mentesíti-e az embert azon dolgokra elrendelt külön utóáldástól, melyeket mosdás előtt ettek, vagy ittak, amiként mentesülnek, ha ebéd közben ették azokat, vagy nem mentesülnek, azért tartózkodjék az ember ettől és ne egyék, vagy igyék e dolgokból, csak ebéd előtt, akkor mondja el az élvezésük utánra elrendelt hálamondatot, és ne egyék és ne igyék azokból ebéd közben. Ha pedig nem mondotta el a mosdás előtt ezek után a hálamondatot, mondja el ebéd közben, vagy akár az ebéd utáni ima után. Ha pedig evett a fajtákból ebéd közben is, akkor az ebéd utáni ima után is egyék valamit ezekből és mondja el utána a hálamondatot, hogy ezzel a mosdás előtt evett vagy ivott dolgokat mentesítse a külön bráchától.
2. Ha a kézmosás előtt akar bort inni, bár ebéd közben azután nem iszik bort, vannak, kik azt mondják, hogy mivel a bor jó a belek működésének megindítására és az étvágy felkeltésére, tehát az ebédhez tartozik, az ebéd utáni ima felment a bor élvezése után járó külön hálamondattól. Mások meg azt mondják, hogy ha ebéd közben is ivott bort, akkor sem mentesül az ebéd utáni imával az utána járó külön hálamondástól. Azért a kézmosás előtt tartózkodni kell a borivástól, hanem igyék egy pohár bort az asztali ima után is, hogy az ál hágefen külön hálamondatot mondhassa és ezzel mentesíti azt, amit a kézmosás előtt ivott. Ha az ebéd előtt pálinkát akar inni, akár iszik azután az ebéd közben, akár nem, vigyázzon arra, hogy ebéd előtt ne igyék belőle annyit, mint egy olajbogyó tartalma, ha mégis ivott belőle annyit, vagy többet, akkor abba a kétséges helyzetbe vitte magát, hogy kell-e utána bráchát mondania.
3. Aki a kézmosás előtt süteményt akar enni, pl. mézes, vagy tojásos kalácsot, vagy hasonlót, melyek élvezése után az ál hámichjá hálamondat jár, akár evett belőlük ebéd közben is, akár nem evett; az ebéd utáni ima mentesíti az utánuk járó hálamondat kötelessége alól, (mert az ebéd utáni ima mentesít a tésztára, süteményre járó bráchá alól) csak arra vigyázzon, hogy ezek evése és a kézmosás között nagyobb időszünet ne legyen. Ha nagyobb időmegszakításra volt kénytelen, előbb az ál hámichjá hálamondatot kell elmondania arra, amit már megevett, még akkor is, ha azután ebéd közben eszik is a fajtákból.

  • Küldés emailben

Fejezetek