Cicit-rojt, mint hanukai kanóc

Kedves rabbi!

Hanuka első estéjén szembesültünk vele, hogy elfelejtettünk az olajmécsesekhez kanócot venni. Eszünkbe jutott a szukkoti cikke arról, hogy micvára használt dolgokat fel lehet új micvára használni – innen jött az ötlet, hogy a gyerekek leszaggatott cicit rojtjaiból készítenénk kanócot. Ez háláchikusan vajon rendben van?

Üdvözlettel: Zsófi

 

Kedves Zsófi!

Az említett cikkben („Ma még szent, holnap szemét?”, Gut sábesz magazin, 20. évfolyam 4. szám) olyan tár­gyakról volt szó, melyek ön­ma­gukban nem szentek, de mic­vára használtuk őket. Valóban ilyen a cicit rojtja is. Ezeket a RöMá (Sulchán áruch OC 21:1.) szerint nem szabad megszégyenítően kezelni azután sem, hogy már nincs rájuk szükség: csak becsomagolva lehet kidobni őket de jobb, ha gnizába tesszük. Az Álter rebbe (uo. 1. végén) a Mágén Ávrahám alapján (uo. 1.) ehhez azt tette hozzá, hogy ugyanilyen jó másik micvára használni az ilyen tárgyakat (pl. cicit leszakadt rojtját könyvjelzőnek hasz­nálni egy szent könyvben). A Talmud ugyanis azt mondja (Bráchot 39b.), hogy helyes további micvát végezni egy korábban szent célra használt tárggyal. Ebből következik, hogy a leszakadt cicit rojtokból csinálhatunk hanukai lánghoz kanócot.

Mindössze egy responsum­ban (Or löCijon 4. kötet 44:10.) találtam ennek ellentmondó véleményt, eszerint megszégyenítő a hanukija kanócaként használni egy leszakadt cicit rojtot. Szerintem azonban ez nem állja meg a helyét, gondoljunk csak arra a máglyára, amit Szukkotkor esténként a Szentélyben gyújtottak a szimchát bét hásoévá ünnepséghez, és amit a kohénok elhasznált a Szentély szolgálatra való ruháiból készült fáklyákkal lobbantottak lángra (Szukká 51a.). Vagyis, ahogy a mi esetünkben is, egy korábban szent célra használt ruhadarabbal gyújtottak meg egy micva-lángot. Ebből a párhuzamból látjuk, hogy a mi esetünkben is lehet kanócot csinálni a ciceszből.

Üdvözlettel:

Oberlander Báruch

 

  • Küldés emailben